Djeca i mladi razvijaju potrebu za uporabom društvenih mreža i iz straha da ne bi propustili neki događaj stalno provjeravaju notifikacije. Potaknite ih da za vrijeme druženja s vama ili s prijateljima ne koriste mobitel i da ga isključe kada su na nastavi i na nekoj od izvannastavnih aktivnosti
Izvor: Lana Ciboci, Igor Kanižaj, Danijel Labaš, Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana
Prekomjerno korištenje novih tehnologija, pametnih telefona i interneta ozbiljan je problem današnjice, prisutan u svakoj obitelji. Jedno istraživanje Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba pokazalo je da 50% djece za vrijeme nastave prati neki sadržaj na mobitelu, a ne nastavno gradivo (Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i Hrabri telefon, 2014).
I šira znanstvena zajednica upozorava da sve više djece “pati” od fenomena akronimski nazvanoga FOMO (engl. fear of missing out), koji se prevodi kao “strah od propuštanja”. O toj se pojavi govori još od 1996. godine, a s pojavom sve razvijenijih i rasprostranjenijih društvenih medija, kao i zbog digitalne (r)evolucije koja je omogućila jeftiniji i jednostavniji pristup tehnologiji, trend njezina rasta se nastavlja.
Djeca i mladi doslovno razvijaju potrebu za uporabom društvenih mreža, bez obzira na to čine li tamo nešto ili ne, a iz straha da ne bi propustili neki događaj stalno provjeravaju notifikacije, to jest obavijesti koje im pristižu na njihove profile ili u komunikacijske grupe (Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba, Ured za zdravstvo Grada Zagreba, DKMK, 2019).
Aplikacije pomoću kojih možete pratiti navike korištenja mobitela
Stoga razmislimo sa svojom djecom hoćemo li mi i hoće li ona zbilja doživjeti “kraj svijeta” ako 24 sata dnevno nemaju pametni telefon pri ruci.
Radni zadatak
Radionica je primjerena za djecu od 10 do 18 godina
Predlažemo da sa svojom djecom razgovarate i da razmislite dovodi li ih taj “strah od propuštanja” do pomanjkanja usredotočenosti na njihove obveze:
1. Provjeravaju li stalno obavijesti – i dok su u školi, na nastavi, i dok kod kuće pišu domaću zadaću?
2. Osjećaju li se nemirno ili razdražljivo kad ne mogu koristiti internet (što također može biti jedan od simptoma straha od propuštanja)?
3. Paničare li možda kada im se uskrati konstantno korištenje mobitela, jesu li zbog toga uzrujani i mogu li kontrolirati vrijeme koje provode uz svoj pametni telefon?
4. Misle li za sebe i/ili za svoje prijatelje da su ovisni o internetu i mobitelu, jer se dopisuju s drugima i provjeravaju obavijesti i kada se druže uživo?
U razgovoru ih potaknite da za vrijeme šetnje s vama ili izleta s prijateljima ne koriste mobitel, da ga isključe kada su na nastavi i na nekoj od izvannastavnih aktivnosti. Neka ga gase što češće i u slobodno vrijeme kako bi se posvetili komunikaciji licem u lice i kako bi se oslobodili straha od propuštanja, jer FOMO dovodi do tjeskobe ako ne mogu koristiti mobitel. Upozorite ih da takvo ponašanje može dovesti i do stresa, a u ekstremnim slučajevima i do depresije. Posljedica isto tako može biti i slabiji školski uspjeh, i to baš zbog popuštanja koncentracije, na što upozorava njemački neuropsihijatar Manfred Spitzer (2018).
Priručnik s radionicama koje možete s djecom provoditi kod kuće
Foto: Authentic Images