Iako na radiju dosta toga ide uživo, neke se emisije i prilozi snimaju unaprijed, a potom se dorađuju u montaži da bi sve zvučalo savršeno. Brisanje grešaka u montaži posebno je oduševilo posjetitelje radionice ‘Djeca upoznaju medije’, održane krajem veljače na Yammat FM-u
Piše: Irena Domitrović
Radionice “Djeca upoznaju medije“, kao i većina drugih aktivnosti u sklopu Dana medijske pismenosti, odgođene su zbog mjera zaštite od koronavirusa,no dio radionica već je održan tijekom veljače i početkom ožujka.
Tako su krajem veljače članovi i članice Dječjega gradskog vijeća i Dječjeg foruma Društva “Naša djeca” Zabok, učenici od 5. do 8. razreda osnovne škole, posjetili radio Yammat FM i tamo učili o osnovama novinarskog posla, snimanju vijesti, priloga i emisija na radiju.
Zaposlenici Yammat FM-a uputili su ih u sve faze svoga rada, od pripreme za snimanje priloga do miksanja glazbe, a učenike se posebno dojmila montaža, proces u kojem “greške nestaju u sekundi, kao da su izbrisane čarobnim štapićem”.
Jakov, Arijan, Ana i Mia spremno su nam prepričali najbolje dijelove radionice i još jednom ponovili što su sve naučili.
“Svidjelo mi se što smo dobili priliku otkriti sve tajne radija koje slušatelji inače ne znaju. Pritom mislim na snimanje priloga i greške koje se svakome dogode, a u montaži se ispravljaju, ali i na zvučne efekte koji se koriste, koje ljudi možda ne registriraju, a koji zaista pomažu da sadržaj na radiju bude još zanimljiviji. Dobro bi bilo da svi ljudi malo više toga znaju o medijima općenito, a i o radiju, ali i da više koriste ovaj, i ostale tradicionalne medije“, zaključio je Jakov.
Sudionici radionice “Djeca upoznaju medije” na Yammat FM-u saznali su kako se priprema prilog za radio:
“Prvo novinar osmisli ili dobije temu na kojoj mora raditi pa krene u istraživanje. Kada prikupi sve informacije, mora napisati tekst i, ako ga urednik odobri, novinar ide snimiti taj svoj tekst u studio. Nakon čitanja, u montaži se dodaje podloga i brišu pogreške, ako ih ima. Jednom kad je taj proces gotov, to se šalje s jednog računala na drugo i spremno je za emitiranje na radiju”, ponovili su učenici.
Priprema za pričanje u mikrofon
Nakon što su čuli kako izgleda cijeli taj proces, učenici su od voditelja radionice dobili papire s vijestima te su se i sami okušali u čitanju pred mikrofonom. U ovoj vježbi otkrili su zašto novinari prije snimanja ispuštaju čudne zvukove, ili ponavljaju slova rrrrr i aaaa. Naučili su da je na radiju glas najvažniji adut i da on mora biti jasan, glasan i odvažan da bi privukao pozornost slušatelja. Otvaranje usta prilikom čitanja jedna je od najvažnijih stvari jer omogućuje da se glas bolje čuje.
“Mi nismo imali preveliku tremu pred snimanje vijesti jer smo bili svjesni da ćemo ih čuti samo mi. Da smo znali da će ih čuti i slušatelji radija, sigurno bi nas bilo strah”, rekli su nam učenici i dodali kako smatraju da je trema normalan dio novinarskog posla, barem na početku, ali i kako se ona s vremenom sigurno smanji.
Dodali su i da je za pripremu radijske emisije potrebno jako puno vremena i truda, i da misle da to ne bi mogao svatko napraviti. “Vijesti su jako važan dio radijskog programa, i iako bi radio mogao funkcionirati i bez vijesti, to onda ne bi bilo to”, zaključili su naši sugovornici.
Djeca upoznaju medije: ‘Učili smo o tome kako zapravo radi radio’
Osim novinara i urednika, na radiju rade ljudi i drugih zanimanja koji se brinu da se program realizira i da bude kvalitetan, a jedna od njih je i DJ.
“Posao DJ-a djeluje jako zanimljivo, pogotovo nama koji volimo tehnologiju. Veliki pult s brojnim tipkama, nekoliko računala i ekrana putem kojih DJ kontrolira što će se sljedeće čuti na radiju, mene su jako oduševili. Super mi je što DJ između pjesama ponekad nešto i kaže, ispriča neku novost ili zanimljivost. Iako u početku djeluje teško, mislim da jednom kad uhvatiš ritam ovaj posao nije jako teško obavljati,” rekao nam je Arijan, kojega se posao DJ-a posebno dojmio.
Glazba, vijesti, emisije, oglasi, sve to čini jedan radijski program, a uz tako puno stvari koje se moraju napraviti svaki dan, ponekad se potkradu i neke greške. Nakon radionice učenici su nam rekli da će i na te greške, na primjer u javljanjima uživo, od sada gledati na drugačiji način, svjesni da se one mogu svakome dogoditi.
Članovi i članice Dječjega gradskog vijeća i Dječjeg foruma Društva “Naša djeca” Zabok zaključi su da novinari jako puno vježbaju da bi zvučali sigurno dok su u eteru, i da im zbog toga slušatelji vjeruju, što je jako važno jer bez tog povjerenja ne bi bilo niti radija.
Mala početnica medijske pismenosti Društva ‘Naša djeca’ Zabok
Foto: Jasenka Borovčak