“Svoja” je edukativni projekt Knjižnice i čitaonice Grada Preloga i Goethe-Instituta Kroatien posvećen osnaživanju djevojčica i djevojaka u dobi od 10 do 16 godina u odnosu na rodne i druge stereotipe na internetu i društvenim mrežama
Izvor: Svoja / Piše: Uroš Živanović
“Svoja” je edukativni i diskurzivni projekt posvećen jačanju samopouzdanja djevojčica i djevojaka u dobi od 10 do 16 godina kojim se želi doprinijeti svijesti o postojanju rodnih i drugih stereotipa na internetu i društvenim mrežama te poticati pozitivnu sliku o vlastitom tijelu u online okruženju. Pokrenut je 2023. godine, a nositelji su Knjižnica i čitaonica Grada Preloga i Goethe-Institut Kroatien.
Projekt se provodi u partnerstvu sa školama te školskim i narodnim knjižnicama, a sredstvo provedbe su jednostavni, prostoru i raspoloživom vremenu te ljudskim resursima prilagodljivi tiskani i digitalni materijali za rad s djecom, u ovom slučaju prije svega djevojčicama i djevojkama. Autorice didaktičnih materijala su Snježana Božin (Goethe-Institut Kroatien), Maja Lesinger i Dominika Lukačić – Murković (Knjižnica i čitaonica Grada Preloga), uz stručne suradnice Astrid Meckl i Raphaelu Müller, medijske pedagoginje s Instituta za medijsku pedagogiju JFF u Münchenu. Do danas se “Svoja” provela i nastavlja provoditi u mnogim mjestima i gradovima diljem Hrvatske, a niz aktivnosti koje su uključivale materijale iz projekta bile su dio događanja i na ovogodišnjem, sedmom izdanju Dana medijske pismenosti.
Kroz različite edukativne materijale, uključujući postere, interaktivne aktivnosti i grupne rasprave, projektom se sudionice/ke želi potaknuti na kritičko razmišljanje, dijalog i izražavanje vlastitog mišljenja. Sadržaj projekta podijeljen je u četiri tematske jedinice te je za svaku izrađen i dostupan opsežan materijal – informativni posteri, metodičke upute, upute za voditelje aktivnosti i prezentacije za neposredni rad sa sudionicama/ima.
Videolekcija o utjecaju društvenih mreža na zadovoljstvo vlastitim izgledom
Filtrirana ljepota
U ovoj temi istražuje se utjecaj fotografskih i videofiltera na sliku lica. Oni su popularni na društvenim mrežama, ali je važno razumjeti kako mogu promijeniti percepciju ljepote. Ova tema će sudionicama pomoći da bolje razumiju kako se filteri koriste i kako mogu razviti zdrav odnos prema vlastitom izgledu.
Pritisak i očekivanja
Druga cjelina bavi se slikama naizgled savršenih tijela na internetu. Takve slike često izazivaju potrebu da i mi izgledamo tako, no ti se ideali ljepote uglavnom ne mogu dostići. Ova tema pomaže razumjeti kako takve slike nastaju i zašto većina tih tijela u stvarnosti i ne postoji. Cilj je upoznati tehnike manipulacije i osvijestiti da ideale ljepote postavlja društvo i da oni nisu stvarni.
U mreži – kako influenceri utječu na nas
U ovoj temi otkriva se na koji nas način oblikuju online životni stilovi i kako utječu na naš život (influencing). Kao ishod, sudionice će bolje razumjeti kako se može zadržati zdrava ravnoteža između online i offline aktivnosti u svakodnevici.
Pa što ako nije online?
U posljednjoj se cjelini diskutira o tome zašto je važno razmisliti o sadržaju prije nego što ga objavimo online, koje su posljedice dijeljenja osobnih informacija i fotografija na internetu te kako mladi, posebno djevojčice i djevojke, mogu zaštititi svoju i tuđu privatnost.
Zbog medija mladi su nezadovoljni izgledom; medijska pismenost čini razliku
Svi materijali nose licencu Creative Commons BY-NC-SA (Imenovanje-Nekomercijalno-Dijeli pod istim uvjetima) i mogu se slobodno koristiti. Projekt je podržan sredstvima Agencije za elektroničke medije putem Javnog poziva za sufinanciranje projekata na temu medijske pismenosti 2023.
Više informacija o projektu, materijale te kako se uključiti možete potražiti na stranicama Goethe-Instituta.