Učitelji

Priručnik za analizu filmova u korelaciji s međupredmetnim temama

Metodički priručnik ‘Film u korelaciji s međupredmetnim temama’, dostupan za preuzimanje na stranici filmskapismenost.hr, donosi primjere analize kratkometražnih filmova koji se mogu projicirati i analizirati tijekom jednoga sata ili dvosata Hrvatskoga jezika, na Satu razrednika, na izbornoj nastavi i u izvannastavnim aktivnostima

Etički izazovi umjetne inteligencije

Sve raširenija upotreba alata umjetne inteligencije u obrazovanju donosi neke posve nove etičke izazove koji su prije samo nekoliko godina bili praktički nezamislivi. Više o ovoj temi pročitajte u izvatku iz priručnika za odgojno-obrazovne djelatnike ‘Umjetna inteligencija u obrazovanju’, koji je objavljen u sklopu Dana medijske pismenosti 2024.

Tri principa funkcioniranja društvenih mreža

Svim društvenim mrežama, od Instagrama do TikToka, cilj je da što dulje ostanete na njima aktivni. Iz edukativnih materijala EDUbox, razvijenih u sklopu europskog projekta EDUmake, donosimo vam objašnjenja i video o tri principa funkcioniranja društvenih mreža

Priručnik i tutorijali za animaciju nastali u projektu Animiraj se!

Po završetku dvogodišnjeg međunarodnog Erasmus+ projekta Animiraj se! ostali su javno dostupni vrijedni resursi: priručnik za edukatore autorice Dubravke Kalinić Lebince te video tutorijali Jakova Popova, namijenjeni mladima i svima koji žele potaknuti djecu i mlade na stvaranje animiranog filma

Smjernice za uspješno provođenje projekata medijske pismenosti

Smjernice koje je Europski opservatorij za digitalne medije pripremio u suradnji s više od 100 stručnjaka iz više od 50 zemalja namijenjene su svima uključenima u različite inicijative i projekte medijske pismenosti, a cilj im je pomoći u povećanju kvalitete takvih projekata diljem Europe

Granice: Primjećujete li kada vam je dosta mobitela?

Aktivnost Granice iz edukativnih materijala ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’ namijenjena je učenicima viših razreda osnovne škole i srednjoškolcima, ali može biti vrlo korisna i odraslima! Cilj je povećanje svjesnosti o sebi i vlastitim emocijama te povećanje samokontrole u korištenju mobitela

Medijski Sokrat: Dodijeljene nagrade učiteljima medijske pismenosti

Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu dodijelilo je nagrade za izniman doprinos u poticanju medijske pismenosti djece i mladih Blaženki Crvenković i Sari Papak iz Dječjeg vrtića Crkvenkapica iz Iloka, Danieli Maršalek iz Osnovne škole Dalj i Krešimiru Vargi iz Srednje škole Zlatar

UI chatbot i emocionalna inteligencija: dvije aktivnosti za učenike

Chatbotovi koje pokreće umjetna inteligencija mogu izraziti emocije u komunikaciji iako ih ne mogu osjetiti niti razumjeti. Prijedloge aktivnosti i pitanja za raspravu o ovoj zanimljivoj temi prenosimo vam iz našeg priručnika ‘Umjetna inteligencija u obrazovanju’, koji je napisao tim stručnjaka iz Udruge Suradnici u učenju

Edukativni video o vršnjačkom nasilju na internetu

Donosimo vam video o cyberbullyingu koji je dio paketa edukativnih materijala o društvenim mrežama, razvijenih u sklopu europskog projekta EDUmake, u kojem sudjeluje i Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu. Video i ostali materijali mogu se koristiti za radionice s učenicima završnih razreda osnovnih škola, srednjoškolcima i studentima

Videolekcija o utjecaju društvenih mreža na zadovoljstvo vlastitim izgledom

Videolekcija pod naslovom ‘Tjelesno samopoimanje’ donosi objašnjenja ključnih pojmova, zaključke istraživanja o navikama korištenja društvenih mreža kod mladih i utjecaju tih navika na zadovoljstvo vlastitim izgledom, te prijedloge za promišljanje i preporuke za lakše nošenje s idealima ljepote u virtualnom svijetu

Iz kojih se razloga mladi upuštaju u sexting?

U radionici ‘Od mita do stvarnosti’ iz nastavnog materijala ‘Sexting i sextortion’, raspravlja se o mitovima o sextingu te se traže odgovori na pitanja iz kojih se razloga mladi upuštaju u sexting te je li sexting obilježje seksualnog razvoja, modernog doba, oboje ili nešto treće

Tri igre istraživanja emocija za najmlađe

Zabavite se s djecom uz tri zadataka iz materijala za razvoj medijske i emocionalne pismenosti uzrasta do 8 godina “Mediji i emocije”, istražujući različite emocije kroz pokret i geste te uz pomoć fotografija iz novina i časopisa.

Nagrada za najbolje učitelje medijske pismenosti 2023./2024.

Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu od 2023. godine dodjeljuje nagradu najboljim prosvjetnim djelatnicama i djelatnicima za izniman doprinos u poticanju medijske pismenosti djece i mladih, za područje ranog i predškolskog te osnovno- i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja. 

Prednosti i rizici umjetne inteligencije

Unatoč prednostima i koristima umjetne inteligencije, moramo uzeti u obzir moguću i ponekad neopozivu štetu koju mogu prouzročiti loš dizajn sustava umjetne inteligencije, nepravilna namjerna ili nenamjerna uporaba ili zlouporaba te negativne posljedice upotrebe sustava umjetne inteligencije

Ideološki izazov: edukativni materijali o političkim ideologijama

Kako bi se mladi lakše snalazili u praćenju političkih i demokratskih procesa i vijesti, te uspješnije “čitali” političke i medijske poruke za vrijeme izbornih kampanja, ali i u svakodnevnom životu, važno je da razumiju osnovne pojmove, poput politike, političkih ideologija i metaideologija

Sve o Danima medijske pismenosti 2024.

Dani medijske pismenosti projekt su Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, koji se u suradnji s brojnim partnerima i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja provodi svakog proljeća od 2018.

Edukativni video o umjetnoj inteligenciji

U edukativnom videu namijenjenom prvenstveno starijim osnovnoškolcima i srednjoškolcima, inženjeri računarstva Laura Majer i David Dukić i psihologinja Iva Vukojević objašnjavaju kako funkcionira umjetna inteligencija te koje su prednosti i rizici njezina korištenja

Materijali s aktivnostima za poticanje kritičkog razmišljanja učenika

U skladu s temama u fokusu ovogodišnjih Dana medijske pismenosti, izdvojili smo 5 obrazovnih materijala koje možete preuzeti na našem portalu i na temelju njih organizirati radionice za učenike osnovnih ili srednjih škola te ih potaknuti na kritičko promišljanje o medijima i medijskim sadržajima

Ideološki izazov: Edukativni kvizovi o političkim ideologijama

Uz tri kviza s izjavama političara, objavljena u sklopu 7. Dana medijske pismenosti, na zabavan način možete testirati svoje znanje o političkim metaideologijama – pluralizmu, monizmu i populizmu – i provjeriti znate li prepoznati određenu ideologiju

Priručnik o primjeni videoigara u nastavi

Prijevod priručnika koji je objavilo Ministarstvo kulture i medija vrijedan je resurs za nastavnike u osnovnim i srednjim školama, sa smjernicama i nizom konkretnih primjera za uspješnu integraciju videoigara u obrazovni proces

Videolekcija: Prekomjerno korištenje interneta

U ovoj videolekciji Sabina Mandić s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu navodi znakove koji upućuju na problem s prekomjernim korištenjem interneta, odnosno online igara ili društvenih mreža, te daje preporuke za sprečavanje razvoja ovisnosti

Rizici sextinga i posljedice elektroničkog seksualnog nasilja

Iz nastavnih materijala za srednje škole ‘Sexting i sextortion’ prenosimo vam upute za radionicu ‘Od avanture do…?’, kroz koju će učenici saznati koji su potencijalni rizici sextinga i sextortiona te koje su posljedice elektroničkog (seksualnog) nasilja

Igra pokvarenog telefona: Kako nastaju misinformacije i glasine

Uz ovu vježbu iz edukativne brošure ‘Dezinformacije’, inspiriranu igrom pokvarenog telefona, učenici će osvijestiti kako se prenošenjem priče s osobe na osobu često nenamjerno izostave brojni detalji, a ponekad se određene informacije i krivo prenesu

I predškolci trebaju (kroz igru) učiti o oglasima

Kako biste djecu u vrtiću osvijestili o utjecaju oglasa i potaknuli ih na kritički odnos prema njima, možete provesti aktivnost u kojoj djeca osmišljavaju i crtaju, odnosno snimaju svoj oglas za neko voće ili povrće

Društvene mreže i socijalna usporedba

Najčešće se uspoređujemo s drugima s obzirom na putovanja i način provođenja slobodnog vremena, društvene interakcije, na temelju izgleda te prikaza sreće i zadovoljstva vlastitim životom

Otisak i sjena vašeg digitalnog identiteta

Digitalni identitet čine “digitalni otisci”, tragovi koje za sobom ostavlja korisnik interneta, bilo svjesno ili nesvjesno, aktivno ili pasivno, dok pretražuje, piše poruke, a najviše korištenjem društvenih mreža i putem povezanih uređaja

KVIZOVI O DRUŠTVENIM MREŽAMA I MENTALNOM ZDRAVLJU

U sklopu 6. Dana medijskepismenosti, Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku objavili su tri edukativna digitalna kviza uz koje djeca i mladi mogu osvijestiti kako koriste društvene mreže i kako to na njih utječe

Slika o sebi: Kakvo je moje virtualno ja?

Pogledajte videolekciju koja je dio edukativnih materijala ‘BITI SVOJ – Biti u ravnoteži u virtualnom i medijskom okruženju’ i saznajte što je ‘virtualno ja’ i zbog čega je važno da to kako se predstavljemo na internetu i društvenim mrežama bude što je moguće više u skladu s našim ‘autentičnim ja’

Djeca kao influenceri

Uz zadatak iz radnog priručnika za nastavnike i roditelje učenika osnovnih i srednjih škola ‘Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih’ analizirajte s djecom YouTube kanale na kojima glavnu ulogu imaju djeca, razgovarajte o sadržajima koje objavljuju, njihovoj privatnosti… 

Priručnik za filmsku kritiku za učenike i nastavnike

Priručnik autorice Višnje Pentić sadrži objašnjenja ključnih pojmova te nudi alate za uočavanje, opisivanje i imenovanje filmskih postupaka, kao i alate za oblikovanje analize i mišljenja o nekom filmu u filmsku kritiku, uz jednostavne zadatke i primjere

Videolekcije medijske pismenosti

U sklopu Dana medijske pismenosti na daljinu donosimo vam videolekcije za osnovnoškolce i srednjoškolce koje možete podijeliti sa svojim učenicima i tako održati sat medijske pismenosti na daljinu

Napravite sami svoje kućno (ili razredno) kino!

‘Igrajmo se kina: priručnik za izradu kućnog projektora’, koji možete besplatno preuzeti na internetskoj stranici Udruge Djece susreću umjetnost, omogućava nastavnicima, odgojiteljima i roditeljima da na jednostavan način, uz lakodostupne materijale, s djecom provedu ovaj zabavni projekt

HAVC-ova internetska stranica o filmskoj pismenosti

Na novom portalu koji je pokrenuo Hrvatski audiovizualni centar možete pronaći novosti i najave događanja iz svijeta filmske pismenosti, poveznice na stručne knjige i priručnike te edukativne filmske platforme, kao i metodičke priručnike i pedagoške materijale za pojedine filmove

Više od 500 stručnih suradnika na edukaciji o medijima i mentalnom zdravlju

U sklopu 6. Dana medijske pismenosti održan je stručni skup “Kako podržati mentalno zdravlje učenika u virtualnom i medijskom okruženju”, koji su organizirali Agencija za elektroničke medije i UNICEF u suradnji sa županijskim stručnim vijećima socijalnih pedagoga i voditelja školskih preventivnih programa

Kako podržati mentalno zdravlje učenika u virtualnom i medijskom okruženju

Na online stručnom skupu u sklopu 6. Dana medijske pismenosti Lucija Lamešić, Sabina Mandić i Sanja Radić Bursać s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta govorit će o ključnim temama vezanima za utjecaj digitalnih medija na mentalno zdravlje djece i mladih i mogućnostima preventivnog rada s učenicima

Priprema za radionicu o ovisnosti o internetu

Radionicu ‘Ovisnost o internetu – istina ili mit?’, koja je dio naših edukativnih materijala ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’, možete provesti s učenicima 7. i 8. razreda osnovne škole te srednjoškolcima

Priprema za radionicu o online i offline prijateljstvima

Uz zadatke iz ove radionice, učenici će promišljati i raspravljati o važnosti prijateljstva, uspoređivati kvalitetu odnosa s prijateljima uživo i u virtualnom okruženju te prepoznati rizike i opasnosti koje nose virtualni odnosi

Videoigre (kao alat) u nastavi

Digitalno okruženje u kojem se posljednjih godina nalazimo potiče nas na razmišljanje izvan okvira, primjenu digitalnih alata u različitim životnim okolnostima, pa tako i u nastavi, gdje videoigre mogu biti jedan od alata za učenje i medij o kojem se uči

Televiziran: animirani film i nastavna priprema za sat o medijima

U sklopu nastavnog sata o medijima, učenicima 7. i 8. razreda osnovne škole te 1. i 2. razreda srednje škole prikažite animirani film ‘Televiziran’ FKVK-a Zaprešić te provedite aktivnosti s ciljem poticanja kritičkog mišljenja o medijskim sadržajima

Kako provjeriti autentičnost fotografije

Fotografije na internetu i društvenim mrežama ponekad nisu istinite. Čak i ako nisu izravno preoblikovane, mogu zavarati kada se koriste izvan konteksta, na primjer stare fotografije za ilustraciju novih događaja ili fotografije iz jedne države za ilustraciju sličnih događaja u drugoj državi

Smjernice Europske komisije za podučavanje o dezinformacijama

Smjernice namijenjene učiteljima, nastavnicima i drugim odgojno-obrazovnim djelatnicima osnovnih i srednjih škola sadržavaju definicije ključnih pojmova, praktične savjete za poučavanje i učenje te prijedloge aktivnosti kojima je cilj razvoj digitalne pismenosti i otpornosti na dezinformacije

Program koji srednjoškolce uči kako biti svoj u virtualnom okruženju

Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet razvio je uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije program ‘Biti svoj – Biti u ravnoteži u virtualnom i medijskom okruženju’, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja, na temelju stručnog mišljenja Agencije za odgoj i obrazovanje, dalo je suglasnost za njegovo provođenje u srednjim školama

Razlike između mikro, makro i megainfluencera

Iz radnog priručnika za nastavnike i roditelje učenika osnovnih i srednjih škola ‘Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih’ prenosimo vam poglavlje o vrstama influencera s obzirom na broj pratitelja

Influencer ≠ uzor: prijedlog radionice i dodatnih aktivnosti za učenike

Provedite s učenicima radionicu o influencerima iz edukativnih materijala ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’: razgovarajte o njihovim uzorima i o influencerima koje prate na društvenim mrežama. Potaknite ih na kritičko promišljanje, ali i na osvještavanje pozitivnih osobina i vještina zbog kojih bi i oni sami mogli biti influenceri

Ideje kako medijsku pismenost integrirati u nastavu

Kad god koristite medije u učionici, iskoristite priliku i za poučavanje o samim medijima. Pratite interese svojih učenika i analizirajte sadržaje koje oni gledaju, slušaju ili čitaju. Potičite ih i na stvaranje vlastitih medijskih sadržaja, jer kroz praksu se najbolje uči

Humbara i Unknown – nagrađivani horor filmovi hrvatskih osnovnoškolaca

Film ‘Humbara’ Škole filma Šipan mistična je i napeta otočka avantura, dok film ‘Unknown’ filmske grupe EPISKOP iz Pakraca donosi jezivu priču o online nastavi. Uz filmove, s digitalne platforme Filmska naSTAVa prenosivo vam i metodičke pripreme za zanimljiv nastavni sat u 7. razredu

Podcast u funkciji medijskog odgoja i širenja projektnih ideja

U sklopu Erasmus+ projekta “Let’s Think Sustainably”, učenici Osnovne škole Sveti Petar Orehovec snimali su i objavljivali svoje podcaste o održivosti. Njihova emisija o problemu bacanja hrane pripremljene u školskoj kuhinji uvrštena je i na državni LiDraNo u kategoriji radijskih emisija

Svima nam treba odmor od tehnologije, a Dan BezVeze to osigurava djeci

Projekt Dan BezVeze, koji je prije pet godina pokrenula učiteljica informatike Mirena Maljković, održan je i ove godine u 8 škola diljem Hrvatske. Iz njega su proizašli još neki zanimljivi projekti kojima je cilj razvoj digitalne i medijske pismenosti učenika, roditelja i učitelja, poticanje na tjelesnu aktivnost i briga o mentalnom zdravlju

Filmska naSTAVa donosi 69 filmskih ostvarenja za osnovne i srednje škole

Zahvaljujući interaktivnoj online platformi Filmska naSTAVa, učenici imaju priliku pogledati niz kratkometražnih filmova koje su snimili djeca i mladi te ih sa svojim nastavnicima analizirati i interpretirati uz dostupne metodičke materijale, kvizove i uvodna videoobraćanja voditelja Filmske naSTAVe

Važnost novinarske skupine kao izvannastavne aktivnosti

O prednostima novinarskih skupina u školama i izazovima s kojima se suočavaju njihovi voditelji piše prof. hrvatskoga jezika Divna Šušić, dugogodišnja urednica školskog lista i članica Županijskog povjerenstva LiDraNa za izbor najboljih školskih listova

Video: Sat medijske pismenosti u srednjoj školi

Na internetu i društvenim mrežama provode više vremena nego što bi htjeli, svjesni su njihovih negativnih utjecaja na mentalno zdravlje i zainteresirani za učenje o medijima, uključujući i to kako prepoznati dezinformacije. To su nam rekli učenici Hotelijersko-turističke škole u Zagrebu nakon sata medijske pismenosti na kojem su učili o dezinformacijama

Razvoj medijske i emocionalne pismenosti od vrtića: finski primjer

Donosimo vam snimku predavanja koje je Julia Alajärvi, viša savjetnica u finskom Nacionalnom audiovizualnom institutu (KAVI) održala na stručnom skupu koji su u sklopu 5. Dana medijske pismenosti organizirali Agencija za elektroničke medije, Ured UNICEF-a za Hrvatsku, Veleposlanstvo Republike Finske i Agencija za odgoj i obrazovanje

Videolekcija: Algoritmi koji prate naše digitalne tragove

Donosimo vam videolekciju o algoritmima, koju je u sklopu 5. Dana medijske pismenosti pripremila magistra komunikologije Leali Osmančević. Nastavnici je mogu iskorisiti za sat medijske pismenosti za učenike viših razreda osnovne škole i srednjoškolce

Materijali za učenje o novinarstvu – kroz teoriju i praksu

Edukativni materijali za učenike osnovnih i srednjih škola ‘Uvod u novinarstvo’, objavljeni u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, sadrže vježbe uz koje će učenici vježbati kritičko čitanje, gledanje ili slušanje novinarskih sadržaja, pisati i snimati vijesti, raditi intervjue te smišljati kako bi uredili članak na internetskom portalu

Priručnik ‘Uvod u filmski jezik’ za osnovne i srednje škole

Priručnik ‘Uvod u filmski jezik’ namijenjen je prvenstveno nastavnicima i voditeljima filmskih i medijskih družina u osnovnim i srednjim školama. U njemu su uz niz primjera objašnjeni filmski planovi, kompozicija slike te značaj i korištenje svjetla i boje u kreiranju audiovizualnog djela, odnosno fotografije, a tu su i prijedlozi 9 vježbi za učenike

Videovodič kroz medije: Kako radi radio

Kako izgleda jedna radio stanica, kako se priprema program i tko sve čini ekipu radija, saznajte iz ovog videa, koji vam donosimo u sklopu 5. Dana medijske pismenosti

Projekcija i analiza filma ‘Influencerica’ za srednjoškolce

Agencija za elektroničke medije, UNICEF, Hrvatski filmski savez i Zagreb Film Festival pozivaju srednjoškolske nastavnike da prijave svoje razrede i s učenicima dođu na projekciju filma ‘Influencerica’, koja će se održati 6. svibnja u Kinu Tuškanac, u sklopu 5. Dana medijske pismenosti

Stručni skup ‘Razvoj medijske i emocionalne pismenosti od vrtića’

U ponedjeljak 2. svibnja u 11 sati održat će se stručni skup za odgojitelje i stručne suradnike u dječjim vrtićima, koji u sklopu 5. Dana medijske pismenosti organiziraju Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku u suradnji s Veleposlanstvom Republike Finske i Agencijom za odgoj i obrazovanje

Priručnik za medijsko obrazovanje u dječjim vrtićima

U priručniku ‘Mediji i djeca predškolske dobi’, koji je objavilo Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, odgojitelji će pronaći brojne korisne informacije i preporuke te niz aktivnosti koje mogu provesti s djecom u vrtiću

Tri animirana filma i metodička priprema za sat filmske pismenosti

S digitalne platforme Filmska naSTAVa prenosimo vam sve potrebne materijale za jedan školski sat posvećen filmskoj pismenosti: tri nagrađena kratkometražna animirana filma osnovnoškolskih autora, metodičku pripremu te poveznice na prezentaciju za ponavljanje pojmova i na kviz za učenike

Tko su bili ‘influenceri’ prije društvenih mreža?

Napravite u školi ili kod kuće zadatke iz priručnika ‘Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih’, kojima je cilj osvijestiti djecu da influenceri nisu nova pojava, već da su kroz povijest različite osobe utjecale i oblikovale javno mnijenje

Rezervirajte početak svibnja za 5. Dane medijske pismenosti

U projekt se mogu uključiti vrtići, škole, fakulteti, knjižnice, kina, medijske kuće, udruge i druge ustanove koje mogu organizirati predavanja, radionice, filmske projekcije, panel diskusije i druge događaje – uživo ili online – s ciljem promicanja medijske pismenosti

Nastavna priprema uz film #STOPcyberbullyingu

Pogledajte s učenicima film #STOPcyberbullyingu Dramsko-medijske skupine OŠ Dragalić i održite radionicu u kojoj će naučiti definirati, prepoznati i reagirati na cyberbullying u svojoj okolini i među svojim vršnjacima

Film iz kojeg ćete saznati što radi direktor fotografije

O ulozi direktora fotografije u proizvodnji audiovizualnog sadržaja piše Mario Sablić, nagrađivani direktor fotografije. Donosimo vam i obrazovni film (u dva dijela) u kojem o svome poslu govore hrvatski filmski snimatelji različitih generacija

Videovodič kroz medije: Kako nastaje sportski program

U ovom edukativnom videu koji je pripremila Nova TV sportski reporteri, urednici i voditelji objašnjavaju kako izgleda rad u sportskoj redakciji, kako se biraju teme i pripremaju sportske vijesti, ali i prijenosi utakmica i studijske emisije

Influenceri na različitim društvenim mrežama

Istražite s djecom koje su najpopularnije društvene mreže i platforme u svijetu i u Hrvatskoj te tko su najpopularniji influenceri na njima, koliko imaju pratitelja i kakve sadržaje objavljuju

Javni poziv za sufinanciranje projekata medijske pismenosti u 2022.

Za sufinanciranje projekata medijske pismenosti u 2022. Agencija za elektroničke medije osigurala je ukupno 400 tisuća kuna. Na javni poziv mogu se prijaviti fakulteti, instituti, obrazovne ustanove, udruge i ostale pravne osobe, a rok za podnošenje prijava je 10. siječnja

Edukacija o medijskoj pismenosti u učeničkim domovima

Na predavanjima i radionicama u sklopu projekta “Kako i zašto učiti o medijima” učenici, odgajatelji i stručni suradnici u učeničkim domovima razgovarali su s novinarkom Višnjom Biti o utjecaju medija na djecu i mlade, pravima djece u medijima te mogućnostima medijskog obrazovanja

Rene Hobbs: Pandemija je povećala zanimanje učitelja za medijsku pismenost

Danijel Labaš, predsjednik Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, razgovarao je o medijskom obrazovanju i igrifikaciji s Renee Hobbs, jednom od vodećih svjetskih stručnjakinja za medijsku pismenost. Prenosimo vam intervju izvorno objavljen u Inkluziji – prilogu Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Digitalna predstava o opasnostima interneta

Interaktivna digitalna predstava ‘Abeceda interneta’, koju Ana Vilenica i Tomislav Krstanović u suradnji s A1 Hrvatska i Centrom za sigurniji internet izvode u osnovnim školama diljem Hrvatske, odličan je poticaj za razgovore s djecom o njihovim iskustvima u online svijetu

Preporuke za pripremu kvalitetnog školskog lista

Donosimo vam preporuke koje su sastavile članice Povjerenstva LiDraNa za izbor najboljih školskih listova u Splitsko-dalmatinskoj županiji Divna Šušić, Sela Tecilazić i Jadranka Stančin Babić

Petodnevna radionica pod vodstvom Renee Hobbs u Zagrebu

U sklopu projekta “We play it safe!” Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, u rujnu će se u Zagrebu održati petodnevna radionica za učitelje, nastavnike i knjižničare pod vodstvom jedne od najvećih svjetskih stručnjakinja za medijsku pismenost Renee Hobbs

Vrste influencera s obzirom na sadržaj koji objavljuju

Iz radnog priručnika za nastavnike i roditelje ‘Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih’ prenosimo vam prijedlog radionice u kojoj s djecom istražujete različite influencere i analizirate njihove objave

O medijima i mentalnom zdravlju važno je učiti od stručnjaka

Na online događaju “Važno je kako se osjećaš s obje strane ekrana” povodom 5. rođendana portala medijskapismenost.hr, predavanja o utjecaju digitalnih medija na mentalno zdravlje održale su Mona Bekkhus sa Sveučilišta u Oslu i Miranda Novak s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu

Videolekcija: Digitalni mediji i mentalno zdravlje

Zašto mladi koriste društvene mreže i kako digitalni mediji mogu utjecati na razvoj njihovog identiteta, na sliku o sebi i odnose s drugima, objašnjava socijalna pedagoginja Sabina Mandić s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Videovodič kroz medije: Jedan dan u informativnom programu

Kako nastaju informativne emisije na televiziji i tko je sve potreban kako bi vijesti došle do gledatelja, saznajte u videovodiču pripremljenom u sklopu 4. Dana medijske pismenosti, kroz koji nas vodi Marija Miholjek, voditeljica Dnevnika Nove TV

Videovodič kroz medije: Kako nastaje vremenska prognoza

Vremenska prognoza nezaobilazan je dio dnevnog informiranja. Kako nastaje, koje znanosti su nužne da bi prognoza bila što točnija i kako izgleda posao meteorologa na televiziji, objašnjava u videu glavni meteorolog HRT-a Zoran Vakula

Publikacije o medijskoj pismenosti poslane u 645 ustanova

Knjižice i slikovnice o medijskoj pismenosti u izdanju Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a bit će u Godini čitanja dostupne još većem broju djece, roditelja, odgojitelja i nastavnika u vrtićima, školama, knjižnicama i udrugama diljem Hrvatske

Priče na društvenim mrežama kao novo sredstvo informiranja

Nakon što je Snapchat popularizirao format ‘priča’ (stories), to su preuzele mnoge druge platforme. Doživljaji nanizani u story ciljaju mlađe korisnike i namijenjeni su gledanju na zaslonu mobitela. U takvom formatu naglasak je na slikama i kratkim videozapisima te on mijenja naš odnos prema vijestima

Uskoro 4. Dani medijske pismenosti

Cilj Dana medijske pismenosti je osigurati što većem broju građana, posebice djece i mladih, prilike za učenje o medijima, a ove godine u fokusu je utjecaj medija na mentalno zdravlje

Put oko svijeta preko novinskih naslovnica

Ova lekcija iz nastavnih materijala ‘Medijska i informacijska pismenost – Radni listići za aktivnosti u učionici’ Francuskog nacionalnog centra za medijsku i informacijsku pismenost (CLEMI), može se provesti s djecom u dobi od 5 do 11 godina

Medijska pismenost u novim hrvatskim kurikulumima

Koliko je i kako medijska pismenost zastupljena u kurikulumima obaveznih predmeta i nekih međupredmetnih tema? Donosimo vam pregled i osvrt koji je napravila Amadea Draguzet, školska knjižničarka mentorica iz Osnove škole Stoja u Puli

Kako se nositi s teorijama zavjere u učionici

Razgovor o teorijama zavjere u učionici može biti izazov, osobito ako učenici u njih vjeruju. Preporuke kako pristupiti toj temi prenosimo vam iz nastavnih materijala Francuskog nacionalnog centra za medijsku i informacijsku pismenost (CLEMI), koji su dostupni i na hrvatskom jeziku 

Materijali za radionice o prikrivenom oglašavanju

Preuzmite naše nastavne materijale sa zadatcima u kojima se obrađuje plasman proizvoda u programima lagane zabave i u objavama na YouTubeu, prikriveno oglašavnje u crtanim filmovima, u časopisima za mlade i u dnevnim novinama te zavravajuće oglašavnje na internetu

Medijska pismenost na francuski način

‘Razvoj medijske i informacijske pismenosti je zadatak francuskog obrazovnog sustava i važna tema za društvo, jer tako osnažujemo djecu i mlade da postanu mudriji i kompetentiniji građani’, kaže Anaïs Adriaens-Allemand iz CLEMI-ja, Francuskog nacionalnog centra za informacijsku i medijsku pismenost

Kako (i zašto) pokrenuti digitalni školski list

Školska knjižničarka Stojanka Lesički, voditeljica novinarske i filmske skupine u Osnovnoj školi Sveti Petar Orehovec i odgovorna urednica digitalnog školskog lista Klinček, piše o tome kako rad u školskom listu može unaprijediti medijsku pismenost učenika te daje praktične savjete kako ga pokrenuti

Online radionica animiranog filma za odgojitelje i nastavnike

Radionica je namijenjna odgojno-obrazovnim djelatnicima s područja Grada Zagreba, koji žele vještinu izrade animiranog filma prenijeti u  vrtićke skupine i učionice. Održavat će se putem Zooma, za sudionike je besplatna, a prijave traju do 5. studenog

Poučite djecu kako poštivati sebe i druge u virtualnom svijetu

‘Poštujmo sebe i druge u medijskom prostoru’ bila je glavna poruka 2. Dana medijske pismenosti, održanih 2019. godine. Tada su objavljeni i nastavni materijali za osnovne škole, sa zadatcima uz koje učenici mogu savladati pravila lijepog i pristojnog ponašanja i komuniciranja na internetu

Materijali za radionice o oglasima – za dječje vrtiće

U našim radioničkim materijalima, namijenima odgojiteljima i stručnim suradnicima u dječjim vrtićima, opisane su aktivnosti kojima se djecu potiče na prepoznavanje oglasa, bolje razumijevanje njihovog utjecaja i kritičko razmišljanje o njihovim porukama

Nastavni materijali o dezinformacijama i lažnim vijestima

Nastavni materijali za srednje škole ‘Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti’ sadrže objašnjenja ključnih koncepata medijske pismenosti i fenomena dezinformacija te savjete za prepoznavanje lažnih vijesti, kao i opise 7 zadataka za učenike, radne listiće i kviz o lažnim vijestima

E-knjiga s radionicama medijske pismenosti i digitalnog građanstva

Ukupno 15 radionica pripremljeno je u sklopu Erasmus+ projekta ‘Mali novinari danas – odgovorni digitalni građani sutra’, a upute za radionice, prezentacije i zadatci sada su dostupni svim nastavnicima koji kod svojih učenika žele razvijati medijsku pismenost i osnaživati ih za odgovorno digitalno građanstvo

Ribanje i ribarsko prigovaranje kao srednjoškolska filmska lektira

Ministarstvo znanosti i obrazovanja preporučilo je gledanje dugometražnog igranog filma redatelja Milana Trenca, nastalog po književnom djelu Petra Hektorovića Ribanje i ribarsko prigovaranje, srednjoškolskim nastavnicima koji s učenicima planiraju odlazak u kino u nastavnoj godini 2020./2021.

Bitcoinboy: kratki film i priprema za nastavni sat o lažnim vijestima

Dva srednjoškolca iz Nizozemske željela su provjeriti mogu li u medije plasirati izmišljenu priču o dječaku koji se obogatio na bitcoinima. Cijeli proces dokumentirali su filmom koji je prikazan na Festivalu prava djece, a uz njega je pripremljena i zanimljiva lekcija o lažnim vijestima

Sat medijske kulture u 1. i 3. razredu posvećen radiju

Biljana Bagarić Ivezić, učiteljica razredne nastave u Područnoj školi Poljanski Lug opisala nam je nastavni sat Medijske kulture u kombiniranom odjelu 1. i 3. razreda, na kojem su njezini učenici izrađivali plakat, odnosno snimali radijski intervju

Organizirajte obiteljski ‘Dan BezVeze’

Projekt Dan BezVeze prethodnih se godina provodio u školama – svi učenici i učitelji tog su dana ugasili svoje mobilne telefone, računala, tablete, televizore i igraće konzole, a organizirane su igre i brojne radionice za učenike. Ove godine održava se u subotu, u obiteljima učenika

Edukativna brošura i kviz o političkim ideologijama

Obrazovni materijal ‘Ideološki izazov’ pokazuje kako razlikovati temeljne političke metaideologije – pluralizam, populizam i monizam – te učenicima daje zabavan alat s pomoću kojeg mogu samostalno, u bilo kojem medijskom ili političkom tekstu, prepoznati diskurs koji je tipičan za svaku od tih metaideologija

Video lekcija: Oglasi oko nas

Učiteljica razredne nastave Josipa Blagus pripremila je video lekciju i radni listić za učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole, s ciljem poticanja kritičkog promišljanja o oglasima i drugim medijskim sadržajima 

Videolekcija: Kako gledati animirani film

U video lekciji snimljenoj u sklopu Dana medijske pismenosti na daljinu učiteljica razredne nastave Dubravka Kalinić Lebinec učenike vodi kroz interpretaciju animiranog filma ‘Crvena jabučica’ autorice Ane Horvat

Video lekcija: Prepoznajte dezinformacije i lažne vijesti

Video lekcija koju je pripremila prof. Nada Jakovčević sadrži savjete za provjeru informacija, odnosno prepoznavanje dezinformacija, aktualne primjere lažnih vijesti koje su se širile društvenim mrežama te nekoliko zanimljivih zadataka za učenike

Video lekcija: Slikovnica o medijima

Snimku sata medijske pismenosti održanog u Školi na Trećem roditelji mogu pogledati sa svojom djecom, a učitelji i odgojitelji podijeliti s predškolcima i učenicima nižih razreda osnovne škole

Kako kritički vrednovati izvore na internetu

Sustavno provjeravanje izvora i procjenjivanje njihove vjerodostojnosti omogućuje nam da svjesno biramo izvore kojima ćemo se služiti. Saznajte kako kritički vrednovati tekstove, slike, zvučne i videozapise te na što paziti prilikom pretraživanja interneta

Videolekcije: Sexting i sextortion

Iskoristite dvijevideo lekcije za srednjoškolce, koje su pripremile socijalne pedagoginje Sabina Mandić i Sanja Radić Bursać s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu, za sat medijske pismenosti na daljinu, ili u učionici

Video Lekcija: Clickbait novinarstvo

U video lekciji koju je pripremila prof. Dijana Požgaj učenici će saznati što su clickbait članci i koja im je svrha, a vidjet će i puno zanimljivih primjera takvih naslova i članaka. Tu su i zadatci – upute za raspravu ili razmišljanje, istraživanje i stvaranje 

Video lekcija: Tehnike propagande

U video lekciji, koju je na temelju materijala ‘Fake or Fact: Uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učionice’ pripremila dr.sc. Anita Tufekčić, učenici će saznati što je propaganda, koje vrste propagande postoje te koje su najčešće propagandne tehnike

Video lekcija: Provjera sadržaja na internetu

Razlikovanje vjerodostojnih i nevjerodostojnih izvora na internetu jedna je od vještina medijske pismenosti koje su u kriznim situacijama osobito važne. Upravo je toj temi posvećena video lekcija prof. Mirene Maljković

Materijali za uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učionice

Na temelju materijala ‘Fake ≠ fact’ možete održati jednu, ili nekoliko radionica za srednjoškolce te ih osposobiti za kritičko vrednovanje izvora i prepoznavanje različitih tehnika propagande, a tu su i upute po kojima učenici mogu snimiti vlastiti propagandni film

Besplatni online-kolegij o filmskom obrazovanju

Britanski filmski institut od ponedjeljka, 23. ožujka, pokreće besplatni otvoreni online-kolegij ‘Film Education: A User’s Guide’, namijenjen svim europskim stručnjacima iz audiovizualnog i odgojno-obrazovnog sektora

Dani medijske pismenosti – na daljinu

Na temelju naših obrazovnih materijala, dostupnih za preuzimanje u elektroničkom obliku, možete snimiti video, održati webinar ili sat medijske pismenosti u virtualnoj učionici te organizirati druge aktivnosti putem interneta

Poučite djecu kako gledati film

Prva stepenica razumijevanja jezika pokretnih slika jest otkriti kako nam one prenose što je važno, kako vode našu pažnju i kako nam daju informacije – piše filmska kritičarka Višnja Vukašinović u tekstu koji vam prenosimo sa stranice Društva ‘Naša Djeca’ Zabok

Kratki film i priprema za radionicu o sigurnosti na internetu

Potaknite učenike na raspravu o tome što sve objavljuju na internetu i koliko svojih prijatelja ili pratitelja uopće poznaju. Nakon gledanja filma “My friend Frank” i razgovora o njemu, neka učenici naprave analizu svojih profila na društvenim mrežama

Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta 2020.

Centar za sigurniji internet s partnerima i suradnicima organizira obilježavanje Dana sigurnijeg interneta 11. veljače te poziva škole i druge institucije i organizacije, roditelje, djecu i mlade da se uključe

Radionice za učenike u medijima u 6 gradova

I ove godine, u sklopu 3. Dana medijske pismenosti, organizirane su radionice ‘Djeca upoznaju medije’ u medijskim kućama u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Puli, Zadru i Splitu. Radionice će se održavati od 17. veljače do 8. travnja, a namijenjene su učenicima od 5. razreda osnovne do 4. razreda srednje škole

Prve informacije o Danima medijske pismenosti 2020.

Ove godine Dani medijske pismenosti poklapaju se s Europskim tjednom medijske pismenosti, čiji će središnji događaj biti međunarodna stručna konferencija u Zagrebu pod nazivom “Medijska pismenost u svijetu koji se stalno mijenja: Integrirati. Okupiti. Osnažiti.”

I Hrvatskoj bi dobro došla posebna Agencija za medijsku pismenost

Na panelu o medijskoj pismenosti u sklopu međunarodne konferencije “Suzbijanje dezinformacija u eri digitalnih medija” u Zagrebu predstavljen je rad Francuskog instituta za medijsku i informacijsku pismenost CLEMI, prve agencije za medijsku pismenost u Europi. Iako je po mišljenju panelista puno napravljeno na promociji medijske pismenosti i u Hrvatskoj, još se puno treba učiniti

Sufinanciranje projekata medijske pismenosti u 2020.

Agencija za elektroničke medije sufinancira projekte, manifestacije, seminare, konferencije, radionice, predavanja, istraživanja ili pripremu i izradu edukacijskih materijala na temu medijske pismenosti. Najviši iznos koji se može dobiti za pojedini projekt iznosi 40 tisuća kuna, a rok za podnošenje prijava je 19. prosinca 2019.

Prikriveno oglašavanje u časopisima za mlade

Časopisi obično imaju rubrike u kojima promoviraju određene proizvode, ali u pravilu bez jasnog navođenja da je riječ o oglasima, a prikriveni oglasi mogu se naći i u tekstovima. Analizirajte s učenicima glavne modele prikrivenih oglasa u časopisima za mlade

Sramoćenje na internetu i društvenim mrežama

Upoznajte učenike s pojmom sramoćenja, kako je definiran hrvatskim Kaznenim zakonom. Potaknite ih da iskreno iznesu jesu li bili poticatelji i/ili žrtve takvoga ponašanja, te pozovite na samopoštovanje i poštivanje drugih na internetu i društvenim mrežama

‘Mali novinari danas – odgovorni digitalni građani sutra’

U novom Erasmus+ projektu koji koordinira OŠ Sveti Petar Orehovec, učenici iz pet zemalja pripremat će i uređivati sadržaje digitalnih školskih časopisa. Cilj je da tako razviju vještine medijske pismenosti koje su preduvjet za odgovorno građanstvo u digitalnom svijetu

Plasman proizvoda u popularnim TV emisijima

Pokažite učenicima isječak iz neke od popularnih emisija, kao što su Supertalent, Zvjezdice, Hrvatska traži zvijezdu, Tvoje lice zvuči poznato, The Voice, ili Ples sa zvijezdama. Objasnite im što je plasman proizvoda, tražite da ga prepoznaju u isječku i potaknite raspravu o ovoj vrsti oglašavanja

Već u osnovnoj školi razgovarajte s djecom o sekstingu

Jedan školski sat u 7. ili 8. razredu posvetite temi sekstinga – slanja i objavljivanja fotografija intimnih dijelova tijela. Neka učenici naprave zadatak iz naših nastavnih materijala ‘Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu’

Medijsku pismenost treba integrirati u nacionalne obrazovne politike

Bez unaprjeđenja medijskog obrazovanja, podrška medijskoj pismenosti tek je prazna gesta, rekao je britanski stručnjak David Buckingham na konferenciji u Helsinkiju. Robert Tomljenović, zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije, poručio je da medijska pismenost mora postati jedna od osnovnih vrijednosti u Europi

Platforma s primjerima i kurikulima za poučavanje o propagandi

Na online platformi Mind Over Media za analizu je dostupno više od 1700 primjera suvremene propagande, a tu su i kurikuli o govoru mržnje, prikrivenom oglašavanju, lažnim vijestima te poučavanju propagande za migrante i tražitelje azila, koje su pripremili hrvatski stručnjaci

Ključevi filma: pitanja za dešifriranje svakog igranog filma

Ključevi filma služe kao podsjetnik nastavnicima, roditeljima, djeci i mladima za razgovor o igranom filmu te sadrže šest ključnih područja na koja valja obratiti pozornost pri aktivnom gledanju igranog filma, a to su: radnja/sadržaj, likovi, realizacija/izvedba, igranofilmski žanr, doživljaj i poruka

Film u nastavi stranih jezika: Motivacija za učenje i zabava

Animirani film ‘Mali princ’ iz 2015. u režiji Marka Osborna snimljen je u dvije originalne verzije – engleskoj i francuskoj te je prikladan je za korištenje u nastavi ovih stranih jezika za sve dobne skupine učenika, pišu Petra Barbarić i Jasna Ćirić iz Centra za strane jezike Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Videoigre u odrastanju pripadnika net-generacija

Učitelje i roditelje treba informirati o dobrobiti koje imaju njihova djeca uz igranje videoigara te naučiti kako pomagati i usmjeravati odrastanje djece u doba ranog ili srednjeg djetinjstva uz digitalne medije, piše prof. dr. sc. Milan Matijević s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Čitateljska pismenost u kontekstu medijske pismenosti

Digitalna književna djela iznimno su plodonosna i blagodatna za savladavanje medijske, čitateljske i literarne pismenosti istodobno, piše doc. dr. sc. Marina Gabelica s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, u članku izvorno objavljenom u časopisu Zrno

Repozitorij učeničkih filmova i radionica iz građanskog odgoja

U sklopu projekta ‘Mali korak za film, veliki za europsko građanstvo’, koji OŠ Sveti Petar Orehovec provodi u suradnji sa školama iz Italije, Poljske i Španjolske, pripremljen je repozitorij s više od 40 učeničkih filmova i obrazovnim materijalima za nastavu građanskog odgoja

Govor mržnje na internetu i društvenim mrežama

Prema istraživanju EU Kids Online, više od četvrtine djece u dobi od 9 do 17 godina u proteklih godinu dana vidjelo je internetske stranice ili rasprave koje uključuju poruke i govor mržnje usmjeren prema određenim grupama ljudi

Vrijeđanje i ismijavanje najčešći su oblici elektroničkog nasilja

Iz nastavnih materijala za srednje škole ‘Ljudsko dostojanstvo, vrijeđanje, sramoćenje i govor mržnje’ prenosimo vam poglavlje o vrijeđanju i omalovažavanju, s objašnjenjima tih pojmova i ključnih zakonskih propisa, te zadatak uz koji će učenici naučiti prepoznati vrijeđanje u virtualnoj komunikaciji te reagirati na njega

Poziv učenicima, učiteljima i roditeljima da jedan dan provedu bez ekrana

U Osnovnoj školi Jure Kaštelana 31. svibnja neće se koristiti mobiteli ni drugi uređaji s ekranima, a za učenike su organizirane brojne društvene, sportske i kreativne aktivnosti. Organizatorica i autorica projekta Dan BezVeze, učiteljica informatike Mirena Maljković poziva i druge škole da se uključe

Pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu

Nakon ovog zadatka iz nastavnih materijala ‘Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu’, učenici će moći navesti i objasniti pravila lijepog i pristojnog ponašanja i komuniciranja na internetu te će razlikovati primjerene i neprimjene oblike ponašanja u virtualnom svijetu

Stručni skupovi o medijskoj pismenosti za učitelje i nastavnike

U sklopu 2. Dana medijske pismenosti održani su stručni skupovi u Splitu, Rijeci i Zagrebu, na kojima je oko 400 učitelja i nastavnika dobilo ideje kako koristiti medije u nastavi, s učenicima analizirati medijske sadržaje i poticati ih na kritičko razmišljanje

Javite nam kako ste obilježili 2. Dane medijske pismenosti

Pozivamo sve koji su organizirali neki događaj ili aktivnost u sklopu 2. Dana medijske pismenosti da nam se jave s povratnim informacijama. Zanimaju nas vaša iskustva i ideje, kako bismo ih ugradili u sljedeće Dane medijske pismenosti, kao i u redovni sadržaj portala medijskapismenost.hr

Održite roditeljski sastanak o medijima i medijskoj pismenosti

Kao pomoć odgojiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima u vođenju roditeljskih sastanaka na temu poticanja medijske pismenosti kod djece, u sklopu 2. Dana medijske pismenosti pripremljeni su materijali pod nazivom ‘Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija’

Mogu li regulatori poticati medijsku pismenost?

Studija Vijeća Europe pod nazivom ‘Regulatorna tijela za elektroničke medije i medijska pismenost – Usporedna analiza najboljih europskih praksi’ donosi pregled razvoja koncepta medijske pismenosti, aktualnih izazova i nastojanja međunarodnih organizacija te primjera prakse iz Finske, Irske i Hrvatske

Zadatak za osnovnoškolce: Nasilje u medijima

Potaknite djecu na promišljanje o količini nasilja kojoj su svakodnevno izloženi kroz različite medijske sadržaje i na osvještavanje kako to može utjecati na njih i njihove vršnjake

Dani medijske pismenosti 2019.

U organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s brojnim partnerima i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i Ministarstva znanosti i obrazovanja, od 8. do 12. travnja 2019. održani su drugi Dani medijske pismenosti

Pripremamo Dane medijske pismenosti 2019.

2. Dani medijske pismenosti održat će se od 8. do 12. travnja 2019. U planu je priprema novih edukativnih materijala te organizacija predavanja, radionica, filmskih projekcija, posjeta djece medijskim kućama i drugih aktivnosti za djecu i odrasle

Napravite pozitivne razredne novine

Potaknite učenike da se aktivno uključe u stvaranje pozitivnih medijskih sadržaja za školski list ili službenu internetsku stranicu škole, a možete zajedno izraditi i svoje male razredne novine

U Finskoj temelje za medijsku pismenost grade već kod djece od 10 mjeseci

Medijska pismenost uključena je u nacionalni kurikulum koji se odnosi na obrazovanje djece od 10 mjeseci do 19 godina, odnosno od polaska u vrtić do završetka srednje škole, rekla nam je Saara Salomaa iz finskog Nacionalnog audiovizualnog instituta i opisala kako se o medijima uči u finskim vrtićima

Jedan sat u školi posvećen medijskoj pismenosti

Na Svjetski dan televizije, 21. studenog, od 18 do 19 sati, u Osnovnoj školi Većeslava Holjevca svi zainteresirani učenici od 1. do 8. razreda mogli su sudjelovati na radionicama medijske pismenosti i igrati se, stvarati, promišljati i raspravljati o različitim medijskim sadržajima

Prijedlog interpretacije kratkog igranog filma ‘Porculanski jednorog’

‘Učenike treba usmjeravati da propituju vrijednosti koje im nameće društveno okruženje, a ovaj je film idealna motivacija za razgovor o toj temi’, smatra učiteljica Ljiljana Studeni. Gledanje i interpretaciju trominutnog filma ‘Porculanski jednorog’ preporučuje za jedan nastavni sat u 7. ili 8. razredu

Je li ovo satira ili prava vijest?

Iako satira ne spada u lažne vijesti, važno ju je spomenuti u sklopu poučavanja djece i mladih o ovoj temi. Zajedno analizirajte neki satirični prilog te ih potaknite da se ubuduće, kada naiđu na neku neobičnu vijest, zapitaju radi li se možda o satiri

Edukacija učitelja koji će djecu poučavati medijskoj pismenosti

Učitelji iz tri osnovne škole uključene u projekt “Od 3 do 300”, koje su ove godine kao izvannastavnu aktivnost uvele Medijsko-digitalne grupe, učili su o medijskoj pismenosti i dječjem filmskom stvaralaštvu od Višnje Biti, Melite Horvatek Forjan i Nataše Jakob

Alati za provjeravanje činjenica

Napravite s učenicima ovaj 20-minutni zadatak iz nastavnih materijala ‘Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti’: neka analiziraju jednu objavu s neke od stranica za provjeru informacija, a nakon toga, koristeći internet, neka i sami pokušaju provjeriti sve podatke iz te objave

Školski projekt: crno-bijela nijema komedija

Nakon gledanja i interpretacije filma ‘Skitnica’, učenici su osmislili, uvježbali i snimili svoj prizor po uzoru na nijemu crno-bijelu komediju Charlieja Chaplina. Učiteljica razredne nastave Ljiljana Studeni opisuje kako ih je kroz sve to vodila

‘Učimo o medijima, stvaramo i promičemo filantropiju’

Medijska skupina koja djeluje u dvije požeške osnovne škole: OŠ Dobriše Cesarića i OŠ Antuna Kanižlića sastoji se od filmske, fotografske i radijske sekcije i redovito se uključuje u razne filantropske i humanitarne akcije. Pogledajte neke njihove radove

Pozitivne i negativne strane oglašavanja

Oglašavanje ima dva temeljna cilja: informirati i nagovoriti na određeno ponašanje. Zbog te svoje funkcije, oglašavanje uz negativne strane može imati i pozitivan učinak na više područja

Dječje radijske emisije o važnim i intrigantnim temama

U Radijskoj družini ZAG djeca prolaze kroz cijeli postupak pripreme radijske emisije – od biranja teme i sugovornika, preko pripreme za intervjue, snimanja na terenu ili u školi, do preslušavanja i odabira materijala, izbora glazbe te montaže, a često se bave temama različitosti i problemima s kojima se susreću djeca i mladi

Dječji film o nasilju Ti ćeš meni reć’ i kako ga koristiti u nastavi

Donosimo vam kratki eksperimentalni film Ti ćeš meni reć’ Filmske družine ZAG iz OŠ Marije Jurić Zagorke i pisanu pripremu za nastavu Hrvatskog jezika u kojoj je prof. Nataša Jakob opisala kako se ovaj film može iskoristiti u 5. razredu, prilikom obrade obavezne lektire Junaci Pavlove ulice

Osam jednostavnih koraka za provjeru bilo koje vijesti

Donosimo vam infografiku koju je međunarodna knjižničarska organizacija IFLA napravila kao odgovor na širenje lažnih vijesti i poticaj na kritičko promišljanje. Dostupna je na ukupno 38 jezika, a na hrvatski ju je prevelo Hrvatsko knjižničarsko društvo

Od ideje do premijere: kako snimiti film u školi

Od kojih se sve faza sastoji proces snimanja filma, kako voditelj filmske družine može u njemu usmjeravati učenike te kako organizirati i koga pozvati na premijeru dječjeg filma – pročitajte u tekstu prof. Melite Horvatek Forjan, suvoditeljice filmske družine u Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke

Kako osnovati filmsku družinu u školi?

Što je sve potrebno za pokretanje i uspješno vođenje filmske družine kao izvannastavne aktivnosti u školi, piše prof. Melita Horvatek Forjan, koja u zagrebačkoj Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke s kolegicama već 15 godina vodi družinu ZAG

Snimajući filmove djeca uče i o prihvaćanju različitosti

Učenici koji se po nečemu razlikuju od svojih vršnjaka, darovita i djeca s posebnim potrebama često su protagonisti dokumentarnih filmova Medijske družine ZAG, koja već 15 godina djeluje u zagrebačkoj Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke

Plac: nagrađivani eksperimentalni film koji obožavaju i predškolci

Djeca iz ovog primjera mogu puno razumijeti o samom filmu, što je trik u filmu, kakve se tehnike mogu koristiti, što je animacija… Također se može vezati za priče o hrani i preko njih na temu nacionalnog identiteta, kao na primjer – je li hrvatska srdela zaista ukusnija od slovenske iako obje plivaju u Jadranskom moru

Dan BezVeze: Cijela škola jedan dan bez mobitela

Dan škole u zagrebačkoj Osnovnoj školi Rapska obilježen je projektom Dan BezVeze, koji je osmislila učiteljica informatike Mirena Maljković. Učenici, učitelji i roditelji pozvani su da taj dan ne koriste mobitele i drugu tehnologiju, a u školi su organizirane razne aktivnosti

Pozitivan primjer kako osnovnoškolci usvajaju osnove medijske pismenosti

Prof. Anita Kiš iz Osnovne škole Većeslava Holjevca opisala nam je kako na izvannastavnoj aktivnosti, ali i u redovnoj nastavi Hrvatskog jezika obrađuje različite medije i medijske sadržaje. Donosimo vam i dva kratka filma koja su njezini učenici snimili kao zadatak uz lektiru Mali princ

Uz projekt ‘Drugi’ djeca i mladi mogu učiti o toleranciji

Odličan novi HRT-ov projekt, u kojem su sudjelovali učenici osnovnih i srednjih škola, nastavnici, stručnjaci i nevladine udruge uključene u građanski odgoj, donosi zanimljive materijale koji djeci i mladima mogu pomoći u upoznavanju i razumijevanju različitosti

Kako bi se u školi trebalo učiti o medijima?

Preporuke za edukatore, koje su dio Preporuka za zaštitu djece i sigurno korištenje elektroničkih medija, donose smjernice za medijsko opismenjavanje djece i adolescenata u kontekstu nastavnih i izvannastavnih aktivnosti

Ovi mladi ljudi praznike su proveli učeći o filmu

Na Nastavi filmske umjetnosti u kinu Tuškanac u siječnju je sudjelovalo 145 osnovnoškolaca, srednjoškolaca, studenata i nastavnika. Pročitajte kako izgleda ovaj besplatni obrazovni program Hrvatskog filmskog saveza

Mali novinari osjetljivi na predrasude

Za Klinček, školski list Osnovne škole Sveti Petar Orehovec učenici pišu o događajima u svojoj školi, ali i o medijskim manipulacijama, problemima sigurnosti na internetu i drugim zanimljivim temama

Što sve djeca uče gledajući filmove

Dijete razvija empatiju i bolje razumijevanje postupaka drugih ljudi preko glavnih likova u filmu. Gledanjem filmova potpuno nesvjesno razvija i određene misaone sposobnosti kao što su percepcija ili opažanje, koncentracija i vizualna memorija

OBRAZOVNI MATERIJALI

VIDEOLEKCIJE

Infografike

IDEOLOŠKI IZAZOV

ONLINE IGRA

Preporuke za zaštitu djece

Birajmo što gledamo

PIŠITE NAM