Chatbotovi koje pokreće umjetna inteligencija mogu izraziti emocije u komunikaciji iako ih ne mogu osjetiti niti razumjeti. Prijedloge aktivnosti i pitanja za raspravu o ovoj zanimljivoj temi prenosimo vam iz našeg priručnika ‘Umjetna inteligencija u obrazovanju’, koji je napisao tim stručnjaka iz Udruge Suradnici u učenju
Chatbot koji pokreće umjetna inteligencija je računalni program ili aplikacija koja koristi tehnologiju umjetne inteligencije za komunikaciju koja je slična razgovoru sa stvarnom osobom. Komunikacija s chatbotom odvija se putem pisanih poruka ili glasa. Chatbotovi koje pokreće umjetna inteligencija prilagodljivi su i imaju sposobnost učenja iz prethodnog korištenja. Prilagođavaju se zahtjevima korisnika i pružaju personalizirane odgovore na temelju prikupljenih podataka tijekom prethodnog korištenja.
Chatbotovi se primjenjuju u različitim područjima. Mogu pružiti korisne informacije i savjete ili poslužiti kao sugovornik. Chatbotovi koje pokreće umjetna inteligencija komuniciraju tako što analiziraju tekst korisnika upotrebljavajući napredne tehnike obrade prirodnog jezika i tehnologije obrade podataka kako bi protumačili upite i zahtjeve korisnika te pružaju odgovor koji najbolje odgovara postavljenom upitu.
Aktivnost: S kim razgovaram?
Razgovarajte s učenicima o dosadašnjim iskustvima korištenja chatbotova, primjerice u igrama, na društvenim mrežama ili možda kao pomoć u učenju.
Chatbotovi koje pokreće umjetna inteligencija dizajnirani su tako da komunikacija s njima bude vrlo slična razgovoru sa stvarnom osobom. Mogu pohraniti prethodne razgovore i pronaći ih u svojoj memoriji. Chatbotovi mogu izraziti emocije u komunikaciji jer su naučeni prepoznati ih (iz teksta i simbola koje ste im vi napisali), no zapravo ne mogu osjetiti te emocije i ne mogu ih razumjeti.
Potaknite učenike na razmišljanje sljedećim pitanjima:
Možete li razlikovati razgovor sa stvarnom osobom od razgovora s chatbotom koji pokreće umjetna inteligencija? Jeste li se prilikom korištenja chatbotova zapitali tko je s druge strane ekrana?
Razvrstajte sljedeće osobine ovisno o tome odnose li se na ljude ili na chatbotove ili na oboje:
- Može osjećati.
- Može izražavati emocije poput sreće ili tuge.
- Može razumjeti emocije.
- Dostupan je u bilo kojem trenutku.
- Može pomoći u rješavanju domaće zadaće.
- Može pogriješiti.
- Može pružiti zagrljaj.
PRIJEDLOZI ZA RASPRAVU
- U kojim situacijama chatbot koji pokreće umjetna inteligencija može biti koristan?
- U kojim situacijama je važno razgovarati sa stvarnim osobama umjesto s chatbotom koji pokreće umjetna inteligencija?
- Zašto je važno da se u programu jasno ističe da korisnik komunicira s chatbotom koji pokreće umjetna inteligencija, a ne sa stvarnom osobom?
Aktivnost: Chatbot koji pokreće umjetna inteligencija i izražavanje emocija
Chatbotovi koji koriste umjetnu inteligenciju mogu biti korisni u pružanju informacija, rješavanju problema i pružanju podrške, ali ne mogu osjećati i nemaju sposobnost razumijevanja emocija i suosjećanja. Emocionalna povezanost, povjerenje, razumijevanje i empatija razlikuje komunikaciju sa stvarnom osobom od komunikacije s chatbotom.
Uputite učenike da pročitaju primjer te zatim odgovore na pitanja.
Chatbot Ema
Učenik: Bok, Ema!
Ema: Bok! Kako mogu pomoći danas? 😊
Učenik: Sutra imam test iz matematike. Strah me testa i ocjene koju ću dobiti.
Ema: Razumijem kako se osjećaš. Testovi mogu biti stresni. Pokušaj duboko udahnuti i prisjeti se da si se dobro pripremio. Ti to možeš!
Učenik: Bojim se da ću dobiti lošu ocjenu!
Ema: Strah je normalan, ali važno je da se previše ne opterećuješ rezultatima. Tvoja vrijednost nije samo u ocjenama. Bitno je da se trudiš i učiš.
Učenik: Ne znam kako riješiti jedan zadatak.
Ema: Odlično je što tražiš pomoć! Možda možeš pitati učitelja ili surađivati s prijateljem? Nema ništa loše u traženju podrške.
Učenik: Hvala, Ema!
Ema: Nema na čemu! Sretno na testu i zapamti da si vrijedan – bez obzira na ocjene.
Pitanja:
- Koje emocije izražava učenik?
- Je li chatbot prepoznao učenikove emocije? Po čemu?
- Kojim riječima chatbot ohrabruje učenika? Kako se to ohrabrenje razlikuje od ohrabrenja koje može pružiti prijatelj?
- Kako bi izgledao ovaj razgovor kada bi učenik razgovarao s prijateljem? Što prijatelj može učiniti kako bi ohrabrio učenika, a chatbot ne može?
- Može li chatbot prepoznati emocije prema izrazu lica ili govoru tijela? Može li prijatelj prepoznati emocije prema izrazu lica ili govoru tijela?
- Može li prijatelj pružiti podršku ili ohrabriti pogledom ili izrazom lica? Može li chatbot?
- Može li chatbot osjetiti strah ili nesigurnost? Može li chatbot osjetiti ikakvu emociju?
- Prijatelj može biti ponosan na vaš uspjeh. Može li chatbot?
PRIJEDLOZI ZA RASPRAVU
- Može li ovakva primjena chatbota pomoći učeniku?
- Može li chatbot dati netočne informacije ili pogrešno shvatiti upit?
- Prijatelj može razumjeti strah i nesigurnost te suosjećati s nama. Vrijedi li to i za chatbot?
- Za koje situacije biste predložili razgovor sa stvarnom osobom kao mudrije rješenje od razgovora s chatbotom?
Ovaj tekst je pisan za stručnjake u sustavu u obrazovanja koji prije primjene bilo koje od spomenutih aktivnosti trebaju procijeniti jesu li takve aktivnosti i alati koji se spominju primjereni za njihove učenike te nikako ne smiju dovoditi učenike u bilo kakvu potencijalno rizičnu situaciju. Objašnjenja na početku aktivnosti pisana su općenito kako bi ih mogli razumjeti i učenici stariji od 13 godina, no svakako ta objašnjenja pojednostavite i prilagodite konkretnoj primjeni. Prijedlozi za raspravu osmišljeni su kao teme za učeničke rasprave uz vođenje od strane učitelja. Rasprave možete prilagoditi te ih koristiti i bez korištenja tehnologije.
Preuzmite priručnik “Umjetna inteligencija u obrazovanju”
Smjernice za etičko korištenje umjetne inteligencije u obrazovanju
Foto: Domingo Alvarez E, Unsplash