Chatbotovi koje pokreće umjetna inteligencija mogu izraziti emocije u komunikaciji iako ih ne mogu osjetiti niti razumjeti. Prijedloge aktivnosti i pitanja za raspravu o ovoj zanimljivoj temi prenosimo vam iz našeg priručnika ‘Umjetna inteligencija u obrazovanju’, koji je napisao tim stručnjaka iz Udruge Suradnici u učenju

Izvor: Umjetna inteligencija u obrazovanju – Edukativni priručnik o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju za učitelje, nastavnike i stručne suradnike u školama

Chatbot koji pokreće umjetna inteligencija je računalni program ili aplikacija koja koristi tehnologiju umjetne inteligencije za komunikaciju koja je slična razgovoru sa stvarnom osobom. Komunikacija s chatbotom odvija se putem pisanih poruka ili glasa. Chatbotovi koje pokreće umjetna inteligencija prilagodljivi su i imaju sposobnost učenja iz prethodnog korištenja. Prilagođavaju se zahtjevima korisnika i pružaju personalizirane odgovore na temelju prikupljenih podataka tijekom prethodnog korištenja.

Edukativni video o umjetnoj inteligenciji

Chatbotovi se primjenjuju u različitim područjima. Mogu pružiti korisne informacije i savjete ili poslužiti kao sugovornik. Chatbotovi koje pokreće umjetna inteligencija komuniciraju tako što analiziraju tekst korisnika upotrebljavajući napredne tehnike obrade prirodnog jezika i tehnologije obrade podataka kako bi protumačili upite i zahtjeve korisnika te pružaju odgovor koji najbolje odgovara postavljenom upitu.

Aktivnost: S kim razgovaram?

Razgovarajte s učenicima o dosadašnjim iskustvima korištenja chatbotova, primjerice u igrama, na društvenim mrežama ili možda kao pomoć u učenju.

Chatbotovi koje pokreće umjetna inteligencija dizajnirani su tako da komunikacija s njima bude vrlo slična razgovoru sa stvarnom osobom. Mogu pohraniti prethodne razgovore i pronaći ih u svojoj memoriji. Chatbotovi mogu izraziti emocije u komunikaciji jer su naučeni prepoznati ih (iz teksta i simbola koje ste im vi napisali), no zapravo ne mogu osjetiti te emocije i ne mogu ih razumjeti.

Potaknite učenike na razmišljanje sljedećim pitanjima:

Možete li razlikovati razgovor sa stvarnom osobom od razgovora s chatbotom koji pokreće umjetna inteligencija? Jeste li se prilikom korištenja chatbotova zapitali tko je s druge strane ekrana?

Razvrstajte sljedeće osobine ovisno o tome odnose li se na ljude ili na chatbotove ili na oboje:

  • Može osjećati.
  • Može izražavati emocije poput sreće ili tuge.
  • Može razumjeti emocije.
  • Dostupan je u bilo kojem trenutku.
  • Može pomoći u rješavanju domaće zadaće.
  • Može pogriješiti.
  • Može pružiti zagrljaj.

PRIJEDLOZI ZA RASPRAVU

  • U kojim situacijama chatbot koji pokreće umjetna inteligencija može biti koristan?
  • U kojim situacijama je važno razgovarati sa stvarnim osobama umjesto s chatbotom koji pokreće umjetna inteligencija?
  • Zašto je važno da se u programu jasno ističe da korisnik komunicira s chatbotom koji pokreće umjetna inteligencija, a ne sa stvarnom osobom?

Edukativni kviz za djecu i mlade: Online i offline odnosi

Aktivnost: Chatbot koji pokreće umjetna inteligencija i izražavanje emocija

Chatbotovi koji koriste umjetnu inteligenciju mogu biti korisni u pružanju informacija, rješavanju problema i pružanju podrške, ali ne mogu osjećati i nemaju sposobnost razumijevanja emocija i suosjećanja. Emocionalna povezanost, povjerenje, razumijevanje i empatija razlikuje komunikaciju sa stvarnom osobom od komunikacije s chatbotom.

Uputite učenike da pročitaju primjer te zatim odgovore na pitanja.

Chatbot Ema

Učenik: Bok, Ema!

Ema: Bok! Kako mogu pomoći danas? 😊

Učenik: Sutra imam test iz matematike. Strah me testa i ocjene koju ću dobiti.

Ema: Razumijem kako se osjećaš. Testovi mogu biti stresni. Pokušaj duboko udahnuti i prisjeti se da si se dobro pripremio. Ti to možeš!

Učenik: Bojim se da ću dobiti lošu ocjenu!

Ema: Strah je normalan, ali važno je da se previše ne opterećuješ rezultatima. Tvoja vrijednost nije samo u ocjenama. Bitno je da se trudiš i učiš.

Učenik: Ne znam kako riješiti jedan zadatak.

Ema: Odlično je što tražiš pomoć! Možda možeš pitati učitelja ili surađivati s prijateljem? Nema ništa loše u traženju podrške.

Učenik: Hvala, Ema!

Ema: Nema na čemu! Sretno na testu i zapamti da si vrijedan – bez obzira na ocjene.

Pitanja:

  • Koje emocije izražava učenik?
  • Je li chatbot prepoznao učenikove emocije? Po čemu?
  • Kojim riječima chatbot ohrabruje učenika? Kako se to ohrabrenje razlikuje od ohrabrenja koje može pružiti prijatelj?
  • Kako bi izgledao ovaj razgovor kada bi učenik razgovarao s prijateljem? Što prijatelj može učiniti kako bi ohrabrio učenika, a chatbot ne može?
  • Može li chatbot prepoznati emocije prema izrazu lica ili govoru tijela? Može li prijatelj prepoznati emocije prema izrazu lica ili govoru tijela?
  • Može li prijatelj pružiti podršku ili ohrabriti pogledom ili izrazom lica? Može li chatbot?
  • Može li chatbot osjetiti strah ili nesigurnost? Može li chatbot osjetiti ikakvu emociju?
  • Prijatelj može biti ponosan na vaš uspjeh. Može li chatbot?

PRIJEDLOZI ZA RASPRAVU

  • Može li ovakva primjena chatbota pomoći učeniku?
  • Može li chatbot dati netočne informacije ili pogrešno shvatiti upit?
  • Prijatelj može razumjeti strah i nesigurnost te suosjećati s nama. Vrijedi li to i za chatbot?
  • Za koje situacije biste predložili razgovor sa stvarnom osobom kao mudrije rješenje od razgovora s chatbotom?

Ovaj tekst je pisan za stručnjake u sustavu u obrazovanja koji prije primjene bilo koje od spomenutih aktivnosti trebaju procijeniti jesu li takve aktivnosti i alati koji se spominju primjereni za njihove učenike te nikako ne smiju dovoditi učenike u bilo kakvu potencijalno rizičnu situaciju. Objašnjenja na početku aktivnosti pisana su općenito kako bi ih mogli razumjeti i učenici stariji od 13 godina, no svakako ta objašnjenja pojednostavite i prilagodite konkretnoj primjeni. Prijedlozi za raspravu osmišljeni su kao teme za učeničke rasprave uz vođenje od strane učitelja. Rasprave možete prilagoditi te ih koristiti i bez korištenja tehnologije.

Preuzmite priručnik “Umjetna inteligencija u obrazovanju”

Smjernice za etičko korištenje umjetne inteligencije u obrazovanju

Foto: Domingo Alvarez E, Unsplash