Uz učiteljsko vođenje i nadzor učenici mogu upotrijebiti alate umjetne inteligencije za stvaranje slika ili glazbe. Uz to je važno s njima razgovarati o problemima vezanima uz autorska prava i intelektualno vlasništvo, o autentičnosti takvih radova te o pristranosti alata. Prijedloge aktivnosti donosimo iz priručnika ‘Umjetna inteligencija u obrazovanju’
Kada istražujemo mogućnosti umjetne inteligencije, važno je razumjeti utjecaj koji može imati na naše živote, posebno kada je riječ o stvaranju slika i glazbe. Umjetna inteligencija danas nudi brojne alate i platforme koje omogućuju umjetnicima, ali i drugima, izražavanje svoje kreativnosti u stvaranju slika, fotografija, grafika i ostalih vizualnih djela. Svi alati za generiranje vizualnih djela pomoću umjetne inteligencije koriste napredne tehnologije poput dubokog učenja, neuronskih mreža i generativnih modela. Ti alati stvaraju slike na temelju zadanih tekstualnih uputa. Opisi i upute koje dajemo sustavu umjetne inteligencije trebaju biti jasne, što detaljnije i preciznije, a ponekad trebamo nekoliko puta poboljšavati te opise kako bismo dobili što bolji rezultat.
Aktivnost: Stvaranje slika pomoću umjetne inteligencije
Uz učiteljsko vođenje i nadzor učenici mogu upotrijebiti alate umjetne inteligencije za stvaranje slika kako bi izradili naslovnicu omiljenog književnog djela. Potaknite ih na razmišljanje o kreativnom procesu i zajedničko odgovaranje na pitanja: Kako ste napisali tekstualnu uputu? Koliko je važno biti detaljan u pisanju upute? Zašto je to važno?
Svi spomenuti alati omogućuju stvaranje slika na temelju unesenog teksta, kao što je navedeno u primjerima. Svi navedeni alati (StarryAI, Padlet – I can’t draw, Gencraft, Canva – AI Image Generator) mogu se koristiti tek nakon kreiranja korisničkog računa, s navršenih 13 godina, ali do punoljetnosti uz nadzor roditelja ili učitelja na nastavi. Svi su alati besplatni uz dnevno ograničenje broja generiranih slika (Gencraft, StarryAI). Obavezno pripazite da se ne dijele osobni podaci!
PRIJEDLOZI ZA RASPRAVU
- Jeste li se susreli s radovima poznatih umjetnika koji uključuju umjetnu inteligenciju u svoje stvaralačke procese? Kako oni opisuju stvaralaštvo podržano tehnologijom?
- Kako uspostaviti ravnotežu između ljudskog doprinosa i pomoći umjetne inteligencije u konačnom umjetničkom djelu? Kako tehnologija utječe na razvoj umjetnosti?
- Jesu li alati umjetne inteligencije za stvaranje slika pristrani? Istražite pristranost odabranog alata za stvaranje slika, pokušajte s uputama nurse i doctor te pratite hoće li se učestalije pokazivati ženske ili muške osobe. Otkrijte još neke pristranosti odabranog alata (rasa, profesija, starost itd.).
Aktivnost: Skladanje glazbe uz pomoć umjetne inteligencije
Prilike za kreativan i suradnički rad pruža i istraživanje glazbenih kompozicija uz pomoć umjetne inteligencije. Alati umjetne inteligencije pružaju glazbenicima, kao i svima ostalima, priliku za eksperimentiranje s novim zvukovima, harmonijama i strukturama. Možemo iskoristiti mogućnosti umjetne inteligencije kako bismo stvarali nove glazbene aranžmane, istraživali nekonvencionalne žanrove i redefinirali granice onoga što se smatra tradicionalnom glazbom. Možemo te programe iskoristiti i za istraživanje interakcija između tehnologije i glazbene umjetnosti.
Učenici mogu isprobati neki od programa za istraživanje, stvaranje glazbe i dirigiranje pomoću umjetne inteligencije: Assisted Melody, Beethoven beats i Semi conductor. Spomenuti programi mogu se koristiti bez prijavljivanja i stvaranja korisničkog računa, no obavezno pripazite da se ne dijele osobni podaci!
Sa slikama i glazbom napravljenima uz pomoć umjetne inteligencije javljaju se problemi vezani uz autorska prava i intelektualno vlasništvo, a postavljaju se i pitanja o legitimnosti i etici djela generiranih umjetnom inteligencijom. Pozitivne su strane novih mogućnosti svakako otvaranje mogućnosti za nastanak novih umjetničkih pravaca, brže stvaranje radova, dostupnost procesa umjetničkog izražavanja i onima koji nemaju talenta. No izazovi koji se postavljaju pred nas tiču se pitanja originalnosti i autentičnosti takvih radova, posebno stoga što se poznata umjetnička djela koriste za treniranje ovakvih alata, često bez znanja i privole autora. Pokrenuto je već nekoliko tužbi protiv kompanija koje su osmislile sustave umjetne inteligencije za kršenje zakona o intelektualnom vlasništvu i autorskom pravu jer su različita umjetnička djela (knjige, slike, glazbu i sl.) koristili bez odgovarajućih prava.
PRIJEDLOZI ZA RASPRAVU
- Kako se umjetna inteligencija može odgovorno koristiti u stvaralačkom procesu?
- Na koje načine umjetna inteligencija može poboljšati ili redefinirati tradicionalne umjetničke forme?
- Može li umjetna inteligencija pomoći pojedincima da izraze svoju kreativnost?
- Koji su pravni i etički izazovi korištenja sadržaja stvorenog pomoću umjetne inteligencije u suradničkim projektima?
Ovaj tekst je pisan za stručnjake u sustavu u obrazovanja koji prije primjene bilo koje od spomenutih aktivnosti trebaju procijeniti jesu li takve aktivnosti i alati koji se spominju primjereni za njihove učenike te nikako ne smiju dovoditi učenike u bilo kakvu potencijalno rizičnu situaciju. Objašnjenja na početku aktivnosti pisana su općenito kako bi ih mogli razumjeti i učenici stariji od 13 godina, no svakako ta objašnjenja pojednostavite i prilagodite konkretnoj primjeni. Prijedlozi za raspravu osmišljeni su kao teme za učeničke rasprave uz vođenje od strane učitelja. Rasprave možete prilagoditi te ih koristiti i bez korištenja tehnologije.
Preuzmite priručnik “Umjetna inteligencija u obrazovanju”
Priručnik za učitelje o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju