Rezultati istraživanja koje je za Agenciju za elektroničke medije i UNICEF uoči 7. Dana medijske pismenosti provela agencija Ipsos pokazuju koliko je važno omogućiti prilike za obrazovanje i razvoj vještina iz područja medijske pismenosti

Piše: Ana Dokler

“Što vas najviše zabrinjava kad je riječ o korištenju interneta od strane djece i mladih?” bilo je jedno od pitanja u istraživanju koje je za Agenciju za elektroničke medije i UNICEF u ožujku 2024., uoči sedmih Dana medijske pismenosti provela agencija Ipsos na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1000 ispitanika.

DANI MEDIJSKE PISMENOSTI 2024.

Istraživanje je pokazalo da su dva najveća razloga za zabrinutost svih ispitanika starijih od 16 godina utjecaj društvenih mreža na mentalno zdravlje te online nasilje (primjerice cyberbullying, govor mržnje i neprimjereni komentari), dok su na trećem mjestu u općoj populaciji nasilni sadržaji, a kod mladih od 16 do 25 godina seksualizirani sadržaji.

Mnogi primjećuju da sadržaji na društvenim mrežama utječu na to kako se osjećaju: svaka treća mlada osoba potvrdila je da je ponekad ili često osjećala stres, usamljenost, zavist ili nižu razinu samopouzdanja zbog sadržaja na društvenim mrežama, kao i svaka peta osoba u općoj populaciji.

Na pitanje kako se najčešće informiraju o aktualnim društvenim temama, u općoj populaciji najčešći odgovori bili su internetski portali (44,8 %) i televizija (43,1 %), a među mladima internetski portali (67,7 %) i utjecajne osobe/influenceri – putem društvenih mreža, podcasta i sl. (16,3 %).

Samo 43,6 % mladih od 16 do 25 godina i ukupno 21 % svih ispitanika reklo je da je imalo priliku učiti o medijima.

Svi ti rezultati pokazuju koliko je važno omogućiti prilike za obrazovanje i razvoj vještina iz područja medijske pismenosti. S time se slaže i većina ispitanika, među kojima ih 65,1 % smatra da medijska pismenost treba biti značajnije uključena u školske kurikule.

Uz to, da žele učiti o umjetnoj inteligenciji reklo je 37 % mladih i 22% svih ispitanika.

Preuzmite infografiku s rezultatima istraživanja u pdf formatu

Na rezultate istraživanja osvrnuli su se Robert Tomljenović, zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije i Ana Dautović, zamjenica predstojnice Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, na konferenciji za medije kojom je obilježen početak Dana medijske pismenosti.

Počeli su sedmi Dani medijske pismenosti

“Bez medijski pismenih građana kao društvo gotovo da nemamo šanse. Znamo da su dobro informirani građani temelj zdrave demokracije. A živimo u svijetu u kojem je u izobilju informacija sve teže pronaći vjerodostojnu informaciju, u svijetu u kojem smo svakodnevno izloženi brojnim dezinformacijama i manipulacijama i u kojem su mladima sad već gotovo jedini izvor informacija internet i influenceri. Stoga je sasvim jasno da su nam više nego ikada – svima, a posebice mladima – potrebna znanja koja omogućuju da se snađemo u mnoštvu informacija kojima smo izloženi. Zato nam treba sposobnost kritičkog razmišljanja i zauzimanja kritičke neovisnosti u odnosu na društvene mreže i sve vrste medija. Da bismo hrvatskim građanima omogućili da steknu ta danas esencijalna znanja, potrebno je snažnije integrirati medijsku pismenost u škole i početi s medijskim obrazovanjem još u vrtićima”, izjavio je zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije Robert Tomljenović.

“Iz godine u godinu djeca i mladi pokazuju nam da sve bolje razumiju medije, ali nam govore i da ih brine internetsko nasilje i  utjecaj društvenih mreža na mentalno zdravlje. Umjetna inteligencija te brojni drugi alati i sadržaji dostupni su djeci i mladima iako nisu osmišljeni za njih niti primjereni njihovoj dobi. Mladi nam također govore i da medijska pismenost treba biti važan dio obrazovanja od rane dobi te da računaju na odrasle da ih podrže u tome. Upravo zato je važna medijska pismenost, kao neizostavan skup vještina za 21. stoljeće. Te vještine djeci i mladima, ali i odraslima, pomažu da kritički razmišljaju u ‘medijskom labirintu’. Vještine se uče, pa trebamo omogućiti djeci, mladima i odraslima što više prilika da ih steknu i produbljuju. Dani medijske pismenosti i portal medijskapismenost.hr jedan su od odgovora na tu potrebu”, kazala je Ana Dautović, zamjenica predstojnice Ureda UNICEF-a za Hrvatsku.

Obrazovni materijali za preuzimanje