Nažalost, u petak 6. ožujka, zbog daljnjeg širenja koronavirusa u Europi, donesena je odluka o odgađanju međunarodne stručne konferencije o medijskoj pismenosti koja se trebala održati u Zagrebu od 31. ožujka do 1. travnja. O novom terminu konferencije pravovremeno ćemo vas obavijestiti

Piše: Ana Dokler

Medijska pismenost u digitalnom okruženju jedna je od prioritetnih tema hrvatskog predsjedanja Vijećem Europske unije, u sklopu kojeg će se održati i međunarodna stručna konferencija o medijskoj pismenosti.

Konferenciju pod nazivom “Medijska pismenost u svijetu koji se stalno mijenja: Integrirati. Okupiti. Osnažiti.” zajednički organiziraju Europska komisija, Ministarstvo kulture i Agencija za elektroničke medije, a održat će se u Zagrebu od 31. ožujka do 1. travnja 2020. Bit će to ujedno i središnji događaj Europskog tjedna medijske pismenosti, koji se ove godine poklapa s hrvatskim Danima medijske pismenosti.

DANI MEDIJSKE PISMENOSTI 2020.

Konferencija će otvoriti brojna pitanja o izazovima života i rada u digitalnom medijskom okruženju i utjecaju novih medija i digitalnih tehnologija, te preopterećenosti obiljem informacija u eri lažnih vijesti, dezinformacija i algoritama. Stoga će se raspravljati o važnosti medijske pismenosti, jedne od ključnih vještina za život u moderno doba i stvaranje otpornih društava, te značaju nacionalnih politika i strategija medijske pismenosti i razvoja platformi za suradnju i financiranje projekata. Jedna od tema bit će i novi globalni medijski ekosustav i ključni izazovi koje donosi za neovisno i profesionalno novinarstvo, kao i važnost poticanja ne samo kvalitetnog novinarstva, već i kvalitetnog medijskog sadržaja. Uz to, raspravljat će se i o važnosti medijske raznolikosti i pluralizma, značaju lakše dostupnosti sadržaja od javnog interesa, te razvijanja i promocije europskih audiovizualnih djela, kao i utjecaju globalnih platformi, umjetne inteligencije i algoritama na pojedince i europsku kreativnu industriju, posebice audiovizualnu – stoji u najavi konferencije, na kojoj će sudjelovati brojni svjetski stručnjaci za medijsku pismenost, regulaciju i medijsku industriju.

Među njima je američka stručnjakinja i jedna od najvećih svjetskih autoriteta za medijsku pismenost Renee Hobbs, osnivačica Laboratorija za medijsko obrazovanje (Media Education Lab) i profesorica komunikologije na Sveučilištu u Rhode Islandu (SAD). Jedan od brojnih projekata koje je pokrenula Renee Hobbs je i online platforma za analizu suvremene propagande Mind Over Media, koja ima i svoju hrvatsku verziju.

Platforma s primjerima i kurikulima za poučavanje o propagandi

Ona će u uvodnom dijelu konferencije održati predavanje pod nazivom “Život u digitalnom medijskom svijetu” te će sudjelovati u panel diskusiji “Je li sve u vještinama? – Kako navigirati između preopterećenosti informacijama i lažnih vijesti”, na kojem će se razgovarati o izazovima života u medijskom okruženju, ljudskom dostojanstvu i važnosti medijskog obrazovanja. Između ostalih na panelu će joj društvo praviti Brian O’Neill, direktor Odjela za istraživanje na Tehnološkom Sveučilištu u Dublinu, a koji se bavi istraživanjima utjecaja novih tehnologija na mlade, sigurnošću na internetu, te politikama za digitalno okruženje.

O važnosti nacionalnih politika i strategija medijske pismenosti govorit će jedna od najvećih europskih stručnjakinja za medijsko obrazovanje i kulturnu raznolikost Divina Frau-Meigs, profesorica medijske sociologije na pariškom Sveučilištu Sorbonne Nouvelle, te savjetnica UNESCO-a, Vijeća Europe i Europske komisije za medijsku pismenost, dezinformacije na internetu, obrazovanje za digitalno građanstvo i druge srodne teme, a svojevremeno i ravnateljica CLEMI-ja, francuske agencije za medijsku pismenost.

Saara Salomaa, zamjenica ravnatelja Finskog nacionalnog audiovizualnog instituta (KAVI) i voditeljica Odjela za medijsko obrazovanje i audiovizualne medije, predstavit će nedavno usvojenu finsku nacionalnu politiku medijske pismenosti, što je posebno zanimljivo s obzirom na to da je Finska, prema brojnim istraživanjima, vodeća zemlja po razini medijske pismenosti.

U Finskoj temelje za medijsku pismenost grade već kod djece od 10 mjeseci

Nacionalna koordinatorica irske mreže za medijsku pismenost Martina Chapman, stručnjakinja za medijsku pismenost s bogatim iskustvom u savjetovanju međunarodnih organizacija i regulatornih tijela održat će izlaganje o značaju suradnje u projektima medijske pismenosti i stvaranju platforme za financiranje i okupljanje dionika. Moderirat će i panel diskusiju o važnosti nacionalnih strategija medijske pismenosti i prekogranične suradnje.

‘Medijska pismenost traži suradnju i dugoročna ulaganja’

Drugog dana konferencije predavanje pod naslovom “Novi globalni medijski ekosustav” održat će, pak, Claes de Vreese, profesor političke komunikacije na Amsterdam School of Communication Research i jedan od najuglednijih svjetskih znanstvenika na području medija i komunikacija. Claes de Vreese napisao je neke od najvažnijih suvremenih radova i autor je cijelog niza važnih koncepata na tom području. Njegovi najpoznatiji radovi bave se utjecajem medija na publike, javno mnijenje i izborno ponašanje, a u posljednje vrijeme i utjecajem algoritama i umjetne inteligencije na medijske prakse te na demokratske procese i društvo. Dobitnik je najprestižnijih svjetskih nagrada i priznanja. Aktualni je predsjednik Međunarodnog komunikacijskog udruženja, najvećeg svjetskog udruženja komunikacijskih i medijskih istraživača.

O važnosti kvalitetnog novinarstva za očuvanje demokracije, među ostalima, govorit će i Noel Curran, generalni direktor EBU-a i dugogodišnji ravnatelj i urednik irskog javnog medijskog servisa, te Mark D. Cole, direktor Europskog instituta za medijsku pravo.

Na konferenciji će govoriti i brojni drugi stručnjaci s područja medijske pismenosti, regulacije elektroničkih medija i audiovizualne industrije, te visoki predstavnici Europske komisije, Ministarstva kulture, europskih udruženja audiovizualnih regulatora (ERGA i EPRA), Europske unije radiotelevizija (EBU), Udruženja europskih komercijalnih televizija (ACT), Europskog audiovizualnog opservatorija, Europskog udruženje ravnatelja filmskih fondova i centara (EFAD), Reportera bez granica (RSF), Međunarodnog novinarskog instituta (IPI), Međunarodne federacije knjižnica (IFLA), Twittera, Netflixa, te predstavnici svih država članica Europske unije.

Konferenciji prethodi sastanak skupine stručnjaka Europske komisije za medijsku pismenost (MLEG) i predstavljanje najboljih projekata s natječaja Europske komisije “Media Literacy for All”, koji će se dan prije također održati u Zagrebu. Svim tim događanjima i odlukom da se glavna konferencija za medijsku pismenost 2020. održi u Zagrebu, u zajedničkoj organizaciji, Europska komisija je odala i veliko priznanje Agenciji za elektroničke medije za rad na promicanju medijske pismenosti, koji ona provodi u suradnji s Uredom UNICEF-a za Hrvatsku i drugim partnerima. Najznačajniji njihovi projekti su portal medijskapismenost.hr, prepoznat u Europi kao jedan od primjera dobre prakse, te Dani medijske pismenosti, koji se ove godine održavaju treći put, od 30. ožujka do 5. travnja.

Za sudjelovanje na konferenciji potrebno je dobiti poziv, no svi zainteresirani moći će je pratiti putem video streaminga na portalu medijskapismenost.hr, a neki od stručnjaka koji sudjeluju na konferenciji održat će i radionice za odgojitelje, nastavnike i knjižničare (o čemu ćemo vas uskoro detaljnije obavijestiti).

Više o Konferenciji pročitajte ovdje

Uključite se u Dane medijske pismenosti i organizirajte svoj događaj