Potaknite djecu na promišljanje o količini nasilja kojoj su svakodnevno izloženi kroz različite medijske sadržaje i na osvještavanje kako to može utjecati na njih i njihove vršnjake
Izvor: Lana Ciboci, Igor Kanižaj, Danijel Labaš, Pozitivni i negativni medijski sadržaji – nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 1. do 4. razreda
Agencija za elektroničke medije i UNICEF povodom Dana medijske pismenosti objavili su materijale za vođenje radionica, odnosno satova medijske pismenosti u vrtićima, osnovnim i srednjim školama. Nastavni materijali za učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole, koje su pripremili dr.sc. Lana Ciboci, izv. prof. dr. sc. Igor Kanižaj i izv. prof. dr. sc. Danijel Labaš, posvećeni su prepoznavanju i razlikovanju pozitivnih i negativnih medijskih sadržaja te osvještavanju njihovih mogućih utjecaja.
Jedan od zadataka, za čije je provođenje na nastavi predviđeno pola sata, bavi se nasiljem u medijima. Za provedbu ovog zadatka učenicima će biti potrebna računala.
Prije analize omiljenih crtanih filmova, potaknite učenike na raspravu o nasilju u medijima uz sljedeća pitanja:
- Gdje ste u medijima do sada vidjeli najviše nasilnih sadržaja?
- Koje biste sve sadržaje u medijima okarakterizirali nasilnima?
- Koju vrstu nasilja i oružja najčešće vidite u medijima?
- Možete li se prisjetiti barem jednog crtanog filma, filma ili videoigre bez ijedne nasilne scene?
- Kako se osjećate kada vidite nasilne scene u medijima?
- Mislite li da bi nasilne scene koje vidite u medijima, primjerice borbu između omiljenih animiranih likova, Toma i Jerryja, ili Maše i Mede u stvarnosti puno više boljele? Zašto?
Rasprava na postavljena pitanja učenike treba potaknuti na promišljanja o količini nasilja kojoj su svakodnevno izloženi kroz različite medijske sadržaje: crtane filmove, filmove, videoigre pa čak i glazbene spotove.
Djeci treba osobito ukazati na činjenicu da određeni medijski sadržaji nisu primjereni njihovoj dobi i da stoga na televizijskom ekranu često mogu vidjeti dobne oznake 12, 15 i 18 koje označavaju sadržaj koji nije primjeren djeci mlađoj od navedene dobne oznake.
Što znače programske oznake 12,15 i 18 kada je riječ o nasilju
Osim na dobne oznake, dobro je učenicima skrenuti pozornost i na činjenicu da bi posljedice imitiranja nasilnih scena koje su vidjeli u medijima u stvarnome svijetu mogle biti puno veće i opasnije te ih tako upozoriti da nije dobro da oponašaju scene, osobito one nasilne, prilikom igranja s vršnjacima.
Nakon rasprave, potaknite učenike da u paru na Youtubeu odaberu omiljeni crtani film u trajanju od maksimalno 10 minuta. Prilikom gledanja crtanog filma, učenici imaju sljedeći zadatak:
- Objasniti zašto im je to omiljeni crtani film.
- Zbrojiti nasilne scene u crtanom filmu.
- Opisati najnasilniju scenu koju su vidjeli u crtanom filmu.
- Objasniti kako su se osjećali kada su vidjeli tu scenu.
- Opisati kakve bi bile posljedice te nasilne scene kada bi se ona dogodila u stvarnom svijetu, odnosno kada bi ju oni imitirali u igri sa svojim vršnjacima?
- Navesti koju bi dobnu oznaku stavili ovom crtanom filmu i zašto.
Za provedbu drugog dijela ovog zadatka iskoristite radni listić 2, koji se nalazi na kraju nastavnih materijala.
Preuzmite nastavne materijale ‘Pozitivni i negativni medijski sadržaji’