U zadatku iz naših nastavnih materijala o prikrivenom oglašavanju, učenici analiziraju objavu nekoga od poznatih hrvatskih Youtubera te uče prepoznati plasman proizvoda
Izvor: Lana Ciboci, Igor Kanižaj, Danijel Labaš, Prikriveno oglašavanje – nastavni materijali za osnovne škole za učenike od 1. do 4. razreda
U Hrvatskoj je zadnjih nekoliko godina sve više mladih koji na Yotube kanalu objavljuju svoje video snimke. Neki su počeli tako da su se snimali dok su igrali videoigre, a drugi jer ih je netko na to potaknuo. Neki youtuberi imaju veliki broj pratitelja pa su ih s vremenom primijetili i oglašivači koji žele promovirati svoje proizvode kroz njihove objave za što su oni koji emitiraju takve priloge nerijetko i vrlo dobro plaćeni. Pritom je važno napomenuti da još uvijek u Hrvatskoj ne postoji zakon koji zabranjuje prikriveno oglašavanje na video kanalima kao što je Youtube.
Primjećujete li prikriveno oglašavanje i plasman proizvoda u medijima?
Kako biste učenike naučili prepoznati plasman proizvoda u objavama na Youtubeu, provedite ih kroz zadatak iz nastavnih materijala “Prikriveno oglašavanje“, objavljenih u sklopu 2. Dana medijske pismenosti. Predviđeno trajanje zadatka je 30 minuta, a namijenjen je učenicima od 4. razreda osnovne škole.
Na Youtubeu odaberite objavu jednog od poznatih hrvatskih youtubera, npr. Marka Vuletića. Izaberite video McDonald’s challenge – https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=rJHyeetgRf8, koji je objavljen 7. 8. 2018.
Ako ovaj vieo više nije dostupan, odaberite neki drugi sličnog sadržaja. Prije nego što ga prikažete učenicima svakako ga pogledajte i provjerite je li sadržajno prikladan.
Možete potražiti i videozapise sljedećih autora: Maša – Mashin’ the Beauty (promocija Pepca https://www.youtube.com/watch?v=YIc_rBERC5E), Lux Lucis (promocija tvrtke Essence – https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=Jku8FodDfEo ili pak Avissa (DM Balea adventski kalendar – https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=e0-h1k1Wvzc).
Prije samog prikazivanja videa postavite sljedeća pitanja:
- Koliko često gledate snimke na Youtubeu?
- Gledate li redovito nekoga određenog?
- Jeste li čuli tko su youtuberi?
- Možete li ih navesti nekoliko?
- O čemu oni govore?
Nakon uvodnih pitanja prikažite video i raspravite s učenicima sljedeće:
- Jesu li primijetili oglas?
- Što se nalazi u opisu videa?
- Koliko često na Youtube kanalu možete vidjeti slične snimke?
- Kome je to namijenjeno?
- Možete li sami kupovati proizvode koje ste vidjeli u ovim primjerima?
- Jesu li oglasne poruke označene na pravilan način?
- Trebaju li youtuberi najaviti kada im video netko sponzorira?
- Ostvaruju li na taj način zaradu?
- Smeta li vam činjenica što zahvaljujući vašem gledanju youtuberi ostvaruju profit?
- Jesu li proizvodi primjereni za sve uzraste?
Preuzmite nastavne materijale ‘Prikriveno oglašavanje’
Youtuberi i influenceri: između privatnih interesa i društvene odgovornosti
Foto: Gerd Altmann from Pixabay