Oglašivači na Facebooku mogu promijeniti naslov članka koji prenose iz drugih izvora i tako korisnike dovesti u zabludu da se radi o tvrdnji iza koje stoji npr. ugledna medijska kuća
Piše: Ana Dokler
Želimo li se zaštititi od utjecaja dezinformacija i izbjeći njihovo daljnje širenje putem društvenih mreža, važno je uvijek pročitati cijeli članak, a ne se zadržati samo na naslovu. Razlog za to je činjenica da se senzacionalističkim naslovima često pokušava privući pažnja čitatelja i izazvati određena reakcija, bez obzira na to što sadržaj članka možda i ne odgovara naslovu.
Ključne informacije o clickbait člancima i vježbe koje možete raditi s djecom
Kada je riječ o člancima podijeljenima na Facebooku, postoji i dodatna opasnost: prilikom kreiranja oglasa na toj društvenoj mreži, oglašivači mogu prenijeti poveznicu na članak iz nekog drugog (vjerodostojnog) izvora i promijeniti mu naslov. Tako korisnik stječe dojam da se radi o tvrdnji iza koje stoji npr. ugledna medijska kuća, kao što se nedavno dogodilo u Velikoj Britaniji.
BBC-jev članak zloupotrebljen s ciljem skupljanja političkih bodova
Vladajuća Konzervativna stranka objavila je početkom rujna na Facebooku oglas koji je sadržavao BBC-jev članak pod naslovom “14 milijardi funti poticaja za škole”.
Poveznica je vodila na BBC-jev članak, čiji je pravi naslov “Troškovi za škole: Najavljeni poticaji od više milijardi funti”. U članku se zapravo propituje izjava britanskog premijera Borisa Johnsona o ulaganju “preko 14 milijardi funti za osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje do 2022./23.”.
Navedeni su podatci o povećanju od 2,62 milijarde funti sljedeće godine, 4,8 milijardi godinu kasnije i 7,1 milijardu za školsku godinu 2022./23., uz komentar Roberta Cuffea, šefa statistike za BBC:
“Kada sve to zbrojite, dobijete 14,5 milijardi funti, ali to nije način na koji inače govorimo o povećanju troškova. O budžetima se govori za svaku pojedinu godinu i uobičajena praksa je odabrati godinu (obično zadnju, s najvećim rastom) i na temelju toga iskazati koliko je neko obećanje velikodušno. Predstavljajući ovo kao povećanje od 14 milijardi funti, vlada se čini puno velikodušnijom nego što zapravo jest.”
Britanska fact-checking organizacija Full Fact objavila je da je naslov BBC-jevog članka u oglasu Konzervativne stranke izmijenjen i poručila da političke stranke ne bi smjele na taj način pogrešno interpretirati rad neovisnih novinara. Navedeno je i da su različite verzije oglasa s izmijenjenim naslovom tijekom 10-ak dana prikazane između 222 i 510 tisuća puta.
Glasnogovornik Konzervativne stranke nakon toga je za BBC rekao da im nije bila namjera pogrešno predstaviti BBC-jev članak, ali da preispituju kako se tekstovi njihovih oglasa podudaraju s pratećim poveznicama.
Reakcija Facebooka
Facebook je u međuvremenu deaktivirao sporne oglase, a glasnogovornik te društvene mreže za BBC je komentirao da su Torijevci zloupotrijebili njihovu oglašivačku platformu i da Facebook radi na tome da se zaustave ovakve izmjene naslova.
Do 2017. svi korisnici i administratori stranica na Facebooku mogli su mijenjati naslove članaka koje su dijelili na platformi, što im je omogućavalo da dramatično promijene smisao. Ta je mogućnost ukinuta u lipnju 2017. s ciljem ograničavanja širenja dezinformacija, no i dalje je dostupna stranicama koje plaćaju oglase, dok god je to dio oglašivačke kampanje – objašnjeno je u članku na stranici kanadskog javnog servisa CBC.
Facebook, Twitter i Google prvi put zajedno protiv dezinformacija
“Ovo je situacija u kojoj Facebook dopušta i prihvaća novac za zavaravajuće političke oglase, ili političko oružje”, rekla je za CBC Jennifer Grygiel, izvanredna profesorica komunikacija na Sveučilištu u Sirakuzi.
Profesor računalne znanosti Aleksander Essex komentirao je također CBC-ju kako svaki put kada se priča može prikazati drugačijom nego što jest, postoji mogućnost zloupotrebe. “Ono što vidite i što vam se prikazuje na internetu, može biti izmijenjeno na više načina. U ovom slučaju, čini se da Facebook to dopušta isključivo iz nepažnje”, rekao je Essex.
Deepfake videozapisi: Što kad ne možemo vjerovati onome što vidimo i čujemo?
Prema pisanju BBC-a, Facebook je najavio uvođenje promjena do kraja godine, kako bi se zaštitili izvorni izdavači materijala i spriječile se buduće zlouporabe.
Najmanje što kao korisnici možemo napraviti, ako se već oslanjamo na društvene mreže kao na izvor vijesti, jest otvoriti poveznicu i pročitati članak, umjesto da ga komentiramo i dijelimo samo na temelju naslova.
Foto: TeroVesalainen from Pixabay