Zabavni su i djeluju bezazleno, no putem kvizova i testova osobnosti na društvenim mrežama prikupljaju se vaši osobni podaci i podaci vaših prijatelja pa je moguća i njihova zloporaba
Prevela i prilagodila: Marta Hržić Bijelić
Ako ste na Facebooku rješavali kviz kako biste otkrili koja ste vrsta pizze, kakva je vaša osobnost sudeći po kućnome ljubimcu, ili koji je grad u Hrvatskoj ili na svijetu baš po vašoj mjeri, vjerojatno pritom niste razmišljali koliko osobnih podataka tako otkrivate i kome. Ovakvi i slični kvizovi preplavili su Facebook i druge društvene mreže pa čak i ako ih sami ne ispunjavate, vjerojatno često vidite rezultate testova svojih prijatelja.
Većina korisnika Facebooka smatra ovakve kvizove bezazlenima, no portal Common Sense Media upozorava: “Vaši osobni podaci i osobni podaci vaših prijatelja mogu se koristiti za štošta, čak i za utjecanje na predsjedničke izbore”. Autorica Caroline Knorr objašnjava da su ovakvi kvizovi osobito privlačni djeci i mladima u trenutku kada pokušavaju otkriti tko su, jer ih definiraju i dijele u društvene skupine u kojima se osjećaju sigurno, znajući da postoje i drugi slični njima. No problem je što se putem različitih kvizova i testova osobnosti prikupljaju podaci koji se onda mogu zlorabiti, na što ukazuje i posljednji skandal s Facebookom.
Sve informacije koje ste o sebi otkrili na društvenim mrežama – svaka fotografija koja vam se svidjela, svako mišljenje s kojim ste se složili, svaki citat poznate osobe s kojim se niste složili – mogu biti kupljene, prodane ili čak ukradene, a onaj tko se domogne vaših osobnih podataka, znat će gotovo sve o vama, kao i o vašim prijateljima.
Slično je i s online testovima osobnosti. Zabrinjavajuće je što te aplikacije ne prikupljaju samo podatke iz online kvizova i testova osobnosti, već se “prikopčaju” na društvenu mrežu i poput parazita prikupljaju sve podatke s vašeg Facebook profila, uključujući vaše političke i vjerske stavove. Vaši Facebook prijatelji također mogu nesvjesno dijeliti vaše podatke dok rješavaju kvizove dajući tako kreatorima tih kvizova uvid u druge profile te im omogućuju stvaranje grupa istomišljenika. Takve grupe mogu biti vrijedne svakome tko želi ciljano reklamirati neki proizvod ili uslugu. Bez obzira na to radi li se o oglašavanju nekog brenda cipela ili o političkoj kampanji, poruka se ovako može isporučiti ciljanoj publici koja će je učiniti viralnom.
Uvijek je dobro biti svjestan novih marketinških strategija i redovito obnavljati postavke privatnosti na društvenim mrežama, poručuje Caroline Knorr te obiteljima predlaže da se pridržavaju sljedećih savjeta za sigurno korištenje društvenih mreža:
Kako zaštititi osobne podatke na društvenim mrežama
- Oprezno s kvizovima i testovima osobnosti
Budite oprezni s kvizovima i testovima osobnosti na društvenim mrežama. Ako želite biti sigurni, jednostavno ih nemojte rješavati. Svaki vaš klik daje kompanijama informacije o vama. Premda nije svaki kviz povezan sa zlouporabom podataka, trebali biste prije rješavanja pažljivo pročitati uvjete korištenja kako biste saznali koje se sve informacije prikupljaju o vama i kako se koriste.
- Provjerite koje sve informacije o sebi dijelite na društvenim mrežama
Kada kliknete na neki kviz, trebali biste vidjeti koje se sve informacije iz vašeg profila traže. Neke aplikacije dopuštaju vam da u datom trenutku uredite te informacije, ali budite svjesni da najčešće dijelite više nego što biste htjeli.
- Redovito obnavljajte postavke privatnosti na svim društvenim mrežama koje koristite
Sve društvene mreže nude postavke privatnosti, no uglavnom ih morate sami postaviti i uključiti. Ovo je odličan trenutak da sjednete sa svojom djecom i pregledate njihove postavke privatnosti na društvenim mrežama. Facebook nudi nekoliko razina privatnosti i Caroline Knorr kaže da je najsigurnije da sve objave budu vidljive samo vašem djetetu, što znači da ih samo ono može vidjeti, te ih Facebook ne smije dijeliti s drugima. Također pregledajte što Facebook od osobnih podataka dijeli s drugim aplikacijama.
- Koristite dvofaktorsku provjeru autentičnosti
Većina društvenih mreža nudi ovu vrstu provjere autentičnosti, koja vam dozvoljava da ovlastite samo određene uređaje s kojima pristupate svom korisničkom računu, odnosno profilu. Ona povećava razinu sigurnosti jer onemogućuje druge ljude da se prijave s vašim korisničkim računom, čak i ako imaju vašu lozinku.
- Izbrišite stare korisničke račune i promijenite svoje lozinke
Stari profili i korisnički računi idealna su meta hakera. Kako biste ih pronašli, upišite na Googleu svoje ime i prezime; iznenadit ćete se što ćete tamo pronaći. Ako ih vi možete pronaći, mogu i drugi. Još jedna važna stvar je povremeno mijenjati lozinke.
Foto: Pixabay